آفتاب

اظهار ناتوانی شورای اروپا از دخالت در مناقشه قره باغ

اظهار ناتوانی شورای اروپا از دخالت در مناقشه قره باغ

باکو - ایرنا - ˈ توربیورن یاگلندˈ نخست وزیر پیشین نروژ و دبیر کل ˈشورای اروپاˈ گفت که این شورا در مناطقی موسوم به ˈنقاط سیاهˈ چون ˈقره باغˈ امکان دخالت ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه های جمهوری آذربایجان، این مقام اروپایی که در حاشیه دومین روز نشست زمستانی مجمع پارلمانی شورای اروپا در ˈاستراسبورگˈ به سوال ˈرافائیل حسین افˈ نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و عضو هیات نمایندگی این کشور در این مجمع پاسخ می داد ، در خصوص علت سکوت 10 ساله این شورا در قبال مناقشه قره باغ و اشغال اراضی جمهوری آذربایجان از سوی ارمنستان، با ابراز تاسف از وجود مناقشات حل نشده در اروپا گفت که طی پنج سالی که وی دبیر کل این شورا بوده، هیچگونه پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

یاگلند تصریح کرد که ˈگروه مینسکˈ مامور حل مناقشه قره باغ است، ولی شورای اروپا نیز در رابطه با این مساله مسوولیت بزرگی بر عهده دارد، زیرا موضوع حقوق بشر که اساس این مساله محسوب می شود، همچنان به عنوان یکی از اولویتهای شورای اروپا باقی مانده است.

وی همچنین به وجود مناطقی موسوم به ˈ نقاط سیاهˈ در اروپا اشاره کرده و گفته است که متاسقانه کنوانسیون شورای اروپا در این مناطق قدرت اجرایی ندارد و ما نمی توانیم در آنجا دخالتی کنیم.

مجمع پارلمانی شورای اروپا یکی از ارگانهای مشورتی این شورا محسوب می شود که سالی یک بار اجلاس خود را در استراسبورگ برگزار می کند. تعداد اعضای پارلمان 318 نفر است که نمایندگان آن اعضای پارلمانهای کشورهای عضو هستند.

خاورم*1206**1651
کد N87982

وبگردی