آفتاب

جبهه پایداری از وزارت کشور درخواست مجوز کرد

جبهه پایداری از وزارت کشور درخواست مجوز کرد

تهران - ایرنا - عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان این که شرایط تشکیل جبهه یا ائتلاف سیاسی در این کمیسیون مشخص شده است، گفت: جبهه پایداری از وزارت کشور درخواست مجوز کرد.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، «احمد بخشایش اردستانی» با اشاره به برگزاری اخیر جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب در هفتم بهمن ماه در وزارت کشور از بررسی وضعیت چهار تشکل جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران در این نشست خبر داد.

وی گفت: بیشتر اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب بر این نظر بودند که این چهار تشکل باید برای کسب مجوز اقدام کنند، البته جبهه پایداری فرم های مربوطه را پر کرده و درخواست دریافت مجوز را به کمیسیون ماده 10احزاب وزارت کشور ارایه کرده است.

بخشایش اردستانی افزود: در این جلسه برخی از اعضا می گفتند که جامعتین چون سابقه فعالیت از پیش از انقلاب دارند، حاضر نیستند که برای دریافت مجوز اقدام کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: برخی دیگر بر این نظر بودند که این دو تشکل حوزوی با توجه به اینکه فعالیت حزبی دارند و همچنین از آنجایی که از شیخوخیتی نسبت به دیگر احزاب انقلابی برخوردارند، باید در صف نخست دریافت مجوز فعالیت حزبی باشند؛ چراکه در رعایت قانون نسبت به دیگران اولی هستند.

به گفته وی، در این جلسه پرونده 20 تشکل شامل تمدید پروانه یا اصلاح اساسنامه بررسی شد که برخی از آنها درخواست تمدید پروانه و برخی درخواست برخی پرونده ها درباره تمدید پروانه فعالیت و برخی دیگر درباره اصلاح اساسنامه بود.

عضو ناظر مجلس در کمسیون ماده 10 احزاب با تقسیم پرونده های ارایه شده به این کمیسیون به پرونده های سیاسی و صنفی، افزود: بررسی شیوه نامه فعالیت ائتلاف، جبهه یا ایجاد شورایی از احزاب موضوعی دیگر بود، به این معنا که آیا ایجاد ائتلاف یا جبهه ای از احزاب دارای مجوز، در ایام انتخابات، قانونی است یا خیر؟ آیا ائتلاف ها و جبهه ها، نیاز به مجوز جدیدی دارند یا نه؟ چه تعداد از احزاب می توانند با ائتلاف با یکدیگر، جبهه جدیدی تشکیل دهند؟

بخشایش ادامه داد: در این جلسه بر سر تعداد احزاب تشکیل دهنده جبهه یا ائتلاف بحث و مصوب شد باید حداقل سه حزب دارای مجوز از کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور، برای تشکیل ائتلاف یا جبهه اقدام کنند.

وی اظهار داشت: ائتلاف یا جبهه تشکیل شده، فرم هایی را پر کرده و در آن علاوه بر اعلام اسم آن ائتلاف و احزاب تشکیل دهنده، متعهد شوند که مسوولیت تمام تخلفات صورت گرفته در ایام انتخابات را بر عهده خواهند گرفت.

به گفته بخشایش، از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب، بررسی این مسأله بود که آیا باید با ائتلاف ها بر اساس قانون احزاب برخورد کرد یا باید شیوه نامه برخورد جدید درباره آنها طراحی شود؟ و در صورت وقوع جرایمی مانند اتهام افکنی، ارعاب، توهین، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و مانند آنها از سوی ائتلاف ها و جبهه ها، می توان جلوی فعالیت آنها را گرفت یا نه؟ یا اینکه اگر بخواهند بیانیه یا مصاحبه ای در روزنامه ها و رسانه ها داشته باشند، نیاز به رویت مجوز آنها از سوی اصحاب رسانه ها هست یا خیر؟

وی با اشاره به بررسی آیین نامه های انجمن های صنفی، تصریح کرد: از مواردی که بررسی شد، نیاز داشتن یا نداشتن به مجوز جدید برای تأسیس شعب استانی و شهرستانی انجمن های صنفی بود که آیا در صورت تاسیس دفتر استانی، این دفاتر نیاز به راه اندازی مجمع عمومی و ارایه ترازنامه مالی جدید دارند یا همانی که دفتر مرکزی ارایه می کند، کافی است؟ و نیز این مسأله که دفاتر استانی و شهرستانی انجمن های صنفی، باید مبالغی به دفاتر مرکزی خود ارایه کنند یا نه؟ که ادامه این مباحث به جلسه هفته آینده موکول شد.

سیام**2025 ** 1418
کد N87904

وبگردی