آفتاب
گزارش خبری تحلیلی/

رمزگشایی ماموریت جدید عربستان درشرق آسیا/ دلایل گرایش ریاض به اسلام آباد

رمزگشایی ماموریت جدید عربستان درشرق آسیا/ دلایل گرایش ریاض به اسلام آباد

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: کارشناسان تلاش عربستان برای نزدیک شدن به پاکستان را در راستای ماموریت جدید این کشور برای گسترش تروریسم به سوی مرزهای روسیه و چین ارزیابی می کنند.

سفرهای مکرر هفته های اخیر مقامات بلندپایه اطلاعاتی و نظامی عربستان سعودی به پاکستان گمانه زنی های زیادی را در میان کارشناسان مسائل سیاسی و رسانه ها درباره اهداف واقعی این دیدارها به وجود آورده است.

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در سفری که در روز 16 دی به پاکستان انجام داده بود "روابط عمیق تاریخی بین دو کشور اسلامی" را مورد تقدیر قرار داده و قول داد در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی که سبب نگرانی های مشترک دو کشور است٬ جلسات همکاری منظم برقرار شود.

همچنین در هفته گذشته سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع در راس یک هیئت 17 نفره نظامی دیداری از پاکستان داشته است که با اعلام دعوت پاکستان از عربستان برای مشارکت در تولید جنگنده های جی اف 17 نشانه هایی از تمایل دو کشور برای توسعه همکاری های نظامی نمایان شده است.

برخی کارشناسان و تحلیلگران در پس این تحرکات ظاهری اهداف پشت پرده ای برای همگرایی این دو کشور می بینند.

به نوشته روزنامه داون پاکستان بعد از روی کار آمدن نواز شریف نخست جدید پاکستان در این کشور روابط دو کشور رو به رشد است و نواز شریف از چهره های مورد اعتماد سعودی ها در پاکستان است.

عربستان در تلاش برای نزدیک شدن به پاکستان اهدافی را دنبال می کند، به طوری که هم‌پیمانی با پاکستان خواست تاریخی عربستان را برای داشتن یک متحد نزدیک غیر عرب در منطقه برای برقراری هژمونی در جهان عرب و فائق آمدن بر چالش‌های امنیتی داخلی‌اش برآورده می‌کند.

عربستان سعودی روابط خوب با پاکستان را کمکی برای چیرگی‌اش بر دنیای عرب می‌داند. برخی از ناظران معتقدند دلیل اصلی دیدار فیصل از اسلام‌آباد این است که سعودی‌ها می‌خواهند یک نیروی نظامی به مرکزیت ریاض تشکیل دهند که ایران را محاصره کند هرچند به اعتقاد برخی کارشناسان سعودی ها فراتر از ایران اهداف دیگری را هم دنبال می کنند.

کمک نظامی پاکستان به عربستان یا دیگر کشور‌های منطقه چیز جدیدی نیست. کمک پاکستانی‌ها به عربستان از کمک بسیاری دیگر از کشور‌ها ارزانتر و قابل اعتمادتر است.

بروس ریدل کارشناس موسسه بروکینز آمریکا و تحلیلگر سابق سیا با اشاره به سرعت تولید بمب اتمی که 2 تا 3 برابر سرعت تولید بمب توسط هند رقیب منطقه ای این کشور است از احتمال توافق پشت پرده بین عربستان و پاکستان که مشترکات ایدئولوژیک زیادی هم دارند مبنی بر تعهد پاکستان به تامین بمب اتمی عربستان خبر داده است، که می تواند بخشی از اهداف سعودی ها از نزدیک شدن به پاکستان را نمایان کند.

همچنین نجم الدین شیخ وزیر خارجه اسبق پاکستان درباره اهمیت دیدارهای اخیر مقامات سعودی از پاکستان معتقد است: این دیدارها اهمیت فراوانی دارند. سعودی ها بعد از مدت ها به پاکستان آمده اند آنها همیشه می گویند روابط با پاکستان برایشان اهمیت زیادی دارد و آنها در مواقع سختی پاکستان را خط دوم دفاع خود می دانند.

برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه در نزدیک شدن عربستان به پاکستان اهداف بسیار فراتری می بیینند که از سوی آمریکا به آنها واگذار شده است.

"حسن هانی زاده " کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است آمریکا نقش جدیدی برای ترویج تروریسم در آسیا به عربستان محول کرده است که تلاش عربستان برای نزدیک شدن به پاکستان را می توان در این راستا دید.

هانی زاده در این خصوص می گوید: عربستان سعودی که از سه دهه پیش تا کنون به عنوان ابزار تخریبی آمریکا و غرب علیه نظام های غیر همسو با آمریکا ایفای نقش کرده است اینک در صدد انجام ماموریت جدیدی در جنوب شرق آسیا بر آمده است. نقش عربستان درسوریه، لبنان، افغانستان، عراق، مصر و سودان در گسترش ناامنی ها کاملا محسوس است. این کشور با توجه به استراتژی جدید آمریکا برای ایجاد نا امنی در روسیه و چین اکنون درصدد برنامه ریزی گسترده ای در پاکستان برای آموزش نیروهای تروریستی بر آمده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است: برآیند گزارش ها نشان می دهد که عربستان قرار است در طول دهه آینده سه میلیون نیروی تروریستی وابسته به جریان های تکفیری را برای انجام خرابکاری و عملیات تروریستی در چین و روسیه آموزش دهد و این آموزش زیر نظر نیروهای مشترک آمریکا و پاکستان انجام خواهد شد تا این مجموعه ها دست به عملیات تروریستی در روسیه و چین بزنند. کلیه هزینه های مربوط به آموزش و تجهیز این مجموعه های تروریستی از سوی عربستان پرداخت خواهد شد.

هانی زاده در خصوص علت واگذاری چنین ماموریتی به عربستان از سوی آمریکا می گوید: با توجه به اینکه آمریکا برای تضعیف همزمان روسیه و چین نمی تواند به صورت مستقیم ورود پیدا کند لذا از عربستان برای به کارگیری تروریستهای تکفیری استفاده خواهد کرد. به همین دلیل دولت پاکستان متعهد شده تا در آینده نزدیک چندین بمب هسته ای در اختیار عربستان قرار دهد.

وی همچنین اقدام به آموزش سه میلیون تروریست در پاکستان را بخشی از استراتژی دراز مدت آمریکا برای ناامن کردن روسیه و چین و حذف این دو قدرت از صحنه رقابت های بین المللی قابل تجزیه و تحلیل دانسته و گفت: باقی مانده  هزاران نیروی زبده آمریکایی در افغانستان که در چارچوب توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان تعریف شده است در این چارچوب قرار دارد. در واقع مهمترین هدف نیروهای زبده اطلاعاتی و نظامی آمریکا در افغانستان عملیاتی کردن طرح نا امن کردن چین و روسیه است که جمع آوری تروریست ها و تامین هزینه مالی آموزش این مجموعه ها به عهده عربستان خواهد بود.

-------------------

گزارش : پیمان یزدانی

 

 

 

 
کد N87845

وبگردی