آفتاب

انتقاد دیده بان حقوق بشر از اردن به دلیل محدود کردن آزادی بیان

انتقاد دیده بان حقوق بشر از اردن به دلیل محدود کردن آزادی بیان

تهران – ایرنا – سازمان دیده بان حقوق بشر روز سه شنبه از اردن به دلیل اعمال قوانین محدودکننده آزادی بیان انتقاد کرد و از مقامات این کشور خواست این قوانین را اصلاح کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از امان، این سازمان در گزارش جهانی خود برای سال 2014، به زندان افتادن مردم در اردن به دلیل سردادن شعار یا انتقاد از مقامات را شرم آور خواند و از مجلس این کشور خواست ˈاصلاحات مهمی برای برچیدن یا اصلاح قوانینی که محدودیت های ناروایی را بر آزادی بیان اعمال می کند، برعهده گیرد.

ˈندیم هوریˈ معاون مدیربخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر در یک کنفرانس خبری اظهار داشت:شرم آور است که دادستان های اردنی هنوز می توانند مردم را به دلیل سردادن شعار در اعتراضات یا ابراز عقیده در مورد مقامات به زندان اندازند.

درگزارش این سازمان آمده است که برخی در سال گذشته به دلیل اتهامات سربسته ای چونˈتوهین به یک نهاد رسمی، تضعیف نظام سیاسی و برهم زدن روابط با یک کشور خارجیˈ تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر،پیگرد قانونی این افراد به منزله سرکوب ابراز مسالمت آمیز عقاید توصیف شده است.

در این گزارش به مورد مربوط به سردبیر و ناشر وب سایت خبری ˈجفرهˈ اشاره شده است که چندی پیش به ˈبرهم زدن روابط با یک کشور خارجیˈ متهم شدند.سردبیر و ناشر این وب سایت به دلیل پخش یک فیلم ویدئویی در یوتیوپ که مقامات اردنی آن را توهینی به برادرحاکم قطر خواندند،مدتی در زندان بودند،اما به موجب حکم دادگاه فرجام با قرار وثیقه آزاد شدند. در این فیلم ویدئویی فردی که گفته می شود یک شاهزاده قطری است، به همراه یک زن در وضعیتی نامناسب به نمایش درآمده است.

دیده بان حقوق بشر درگزارش خود همچنین از دولت اردن به دلیل بستن بیش از 200 وب سایت به خاطر کوتاهی از اجرای اصلاحات قانون مطبوعات مصوب سال 2012 انتقاد کرد.

این گزارش اضافه کردکه دهها معترض طرفدار اصلاحات به صرف سردادن شعار یاحمل پلاکاردهای منتقد پادشاه یا مقامات دیگر در اعتراضات،با اتهامات مرتبط با تروریسم در دادگاه نظامی مواجه هستند.

مردم اردن طی سه سال گذشته اعتراضات خیابانی برگزار کرده اند و در جریان آن خواستار اصلاحات سیاسی و اقتصادی و همچنین مبارزه علیه فساد شده اند.

مترجمام**9109 **1856
کد N87539

وبگردی