آفتاب

سازمان ملل از همه کشورها خواست تا از باج دهی به گروگان ها بپرهیزند

سازمان ملل از همه کشورها خواست تا از باج دهی به گروگان ها بپرهیزند

تهران – ایرنا–خبرگزاری آفریقای جنوبی(ساپا)روزسه شنبه درگزارشی از نیویورک از درخواست سازمان ملل ازهمه کشورهای عضو برای پرهیز از هرگونه باج دهی به گروگان گیران از گروه های تندرویی چون القاعده،خبر داد.

براساس این گزارش،دراین درخواست که از سوی شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد از کشورهای عضو این سازمان خواسته شده است تا با باج ندادن به هر گروه گروگانگیر به ویژه گروه های تندروی مرتبط با القاعده در سطح جهان،سازمان ملل را در امر مبارزه با تروریسم یاری رسانند.

این گزارش حاکی است که گرچه طبق قوانین قبلی سازمان ملل،هیچ کشوری حق پرداخت پول به هیچ گروگانگیری را ندارد،اما نماینده انگلیس دیروز پیش نویس طرحی را به شورای امنیت ارایه کرد تا کشورهای عضو به رعایت کامل مقررات این نهاد بین المللی بیشتر ملزم شوند.

یادآوری می شود این تصمیم جدیدسازمان ملل درپی برخی موارد جدید نقض مقررات مرتبط با این موضوع سازمان ملل ازسوی کشورهایی چون فرانسه و آفریقای جنوبی اتخاذ می شود.

زیرا این ظن وجود داردکه برخی دولت ها همچون دولت فرانسه به تازگی مخفیانه برای آزادکردن شهروندان خود در برخی نقاط دنیا از جمله در قاره آفریقا به گروگانگیران پول داده اند.

یا در مورد جدیدی از گروگانگیری از دو تبعه آفریقای جنوبی توسط گروه های وابسته به القاعده در یمن، گرچه مبلغ درخواستی اولیه از سوی گروگان گیران در شهر ˈتعزˈ یمن از طریق کمک های مردمی در آفریقای جنوبی تامین و به گروگانگیران پرداخت شده بود،ولی دولت این بار اعلام کردکه نمی تواند بر خلاف کنوانسیون های بین المللی عمل کرده و باج دهی کند.

به همین منظور بودکه تارنمای خبر وزارت خارجه آفریقای جنوبی چهارشنبه گذشته درگزارشی از وضعیت ˈپیر کورکیˈ معلم اهل آفریقای جنوبی در یمن اعلام کرد که گروگانگیران اسلامگرای یمنی همچنان برای آزادی او سه میلیون دلار می خواهند.

در عین حال تلویزیون آفریقای جنوبی (اس ای بی سی) نیز شنبه گذشته اعلام کرده بود که دولت این کشور از پرداخت باج به گروگانگیران وابسته به القاعده در یمن خودداری می ورزد.

این تصمیم پرتوریا نیز پس از آن اتخاذ شد که گروگانگیران یمنی پس از دریافت مبلغ اولیه (باج) از مجاری غیر رسمی اعلام کردند که خانم ˈیولانده کورکیˈ را آزاد کردند ولی برای آزادی همسرش ˈپیر کورکیˈ مجددا درخواست باج 32 میلیون دلاری کردند.

ناگفته نماند که گروگانگیران وابسته به القاعده برای کشتن گروگان های خود دوبار ضرب الاجل تعیین کرده بودند،اما درعین حال برای نیل به خواست خود این ضرب الاجل را تمدید نیز کردند و در آخرین مرحه یک باج سه میلیون دلاری را مطالبه کردند.

مترجمام**1378**1856
کد N87500

وبگردی