آفتاب
یک تحلیلگر چینی:

همکاری‌های هسته‌یی چین و پاکستان؛مشوقی برای دیگر کشورها

همکاری‌های هسته‌یی چین و پاکستان؛مشوقی برای دیگر کشورها

یک تحلیلگر چینی با تاکید بر این که استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی راه موثری برای کاستن از میزان کمبود انرژی در آینده است نوشت: کشورهای غیرهسته‌یی را نمی‌توان و نباید از حق برخورداری از کاربرد صلح‌آمیز انرژی‌ هسته‌یی به بهانه جلوگیری از اشاعه تسلیحات محروم کرد و همکاری‌های هسته‌یی چین و پاکستان به عنوان مشوقی برای دیگر کشورها، به خصوص کشورهای آسیایی در پرداختن به همکاری‌های مشابه با چین عمل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در مراسم آغاز پروژه تولید انرژی هسته‌یی به ارزش 59 /9 میلیارد دلار در کراچی در اواخر ماه دسامبر شرکت کرد. چین سهم قابل توجهی را در تامین مالی این پروژه برعهده گرفته است. به دلیل امضا نکردن معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی از سوی پاکستان، توجه افکار عمومی بار دیگر به همکاری‌های هسته‌یی چین و پاکستان جلب شده است.

روزنامه گلوبال تایمز در یادداشتی به قلم جوی یان، تحلیلگر دیپلماتیک مقیم پاکستان در این باره نوشته است: به جای گمانه‌زنی‌های بی مورد، نیاز به تحلیل منطقی وجود دارد. تولید انرژی هسته‌یی یک نیاز و خواست عملی و واقعی در راستای احیای ملی پاکستان از طریق تزریق نیروی حیات بیشتر به اقتصاد آن است، اقتصادی که همواره و به صورت مزمن به دلیل کمبود انرژی با محدودیت روبرو بوده است.

یک گزارش سالانه نشانگر آن است که کمبود انرژی یک ضرر 5 /13 میلیارد دلاری را در رقم متوسط GDP پاکستان سبب شده است. پرداختن به بحران انرژی سراسری پاکستان یک اولویت کلیدی دولت جدید آن کشور است. رشد اقتصادی یک راه اساسی و بنیادین برای ترویج و افزایش ثبات سیاسی اسلام آباد و راه موثری برای کنترل و مهار تروریسم است.

این روزنامه نوشته است: چین و پاکستان از بلوغ روزافزونی در روابط خود در زمینه ساخت و تولید انرژی هسته‌یی از طریق فعالیت‌های عادی و شفاف برخوردار بوده‌اند. دو کشور در اوایل سال 1991 موافقت‌نامه ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی بین خود امضا کردند و مجموعه صنعتی هسته‌یی "چشمه" پاکستان هم اکنون دارای چهار راکتور چینی است. روابط و همکاری‌های هسته‌یی دو کشور تحت نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی (IAEA) کاملا صلح آمیز است.

سون وی دونگ، سفیر چین در پاکستان به رسانه‌ها گفته است که همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی و زیرساخت‌ها در راس برنامه کاری 2014 روابط دو کشور قرار خواهند داشت. علاوه بر این شرکت‌های چینی در نظر دارند سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه‌های برق - آبی، انرژی قطبی (polar energy)، انرژی بادی و برق هسته‌یی در پاکستان را افزایش دهند.

چین "جهانی شدن انرژی هسته‌یی" را به عنوان یک استراتژی ملی اعلام کرده است. چین در حال ساخت و ایجاد بزرگ‌ترین ظرفیت‌های انرژی هسته‌یی جهان است و تکنولوژی‌های مستقل آن به طور وسیع مورد تایید و پذیرش قرار گرفته است. در ماه اکتبر 2013 پروژه سرمایه‌گذاری شرکت ملی انرژی هسته‌یی چین (CNNC) و شرکت انرژی هسته‌یی عمومی چین در انگلستان مورد تایید قرار گرفت.

در ماه نوامبر اداره کل انرژی چین برای نخستین‌بار سیاست جهانی سازی انرژی هسته‌یی را تحت یک برنامه مشخص اعلام کرد که پیشرفت‌های علمی شرکت‌های دست اندرکار انرژی هسته‌یی را دربر می‌گرفت.

مجموعه صنعتی انرژی هسته‌یی کراچی 1100 مگاوات واحد راکتور1000ACP ساخت شرکت CNNC را به کار گرفته که این سرآغازی برای به کارگیری تکنولوژی‌های نسل سوم انرژی هسته‌یی چین با حقوق مالکیت معنوی مربوطه در یک کشور خارجی به شمار می‌رود. صادرات تکنولوژی‌های انرژی هسته‌یی از سوی چین و نیاز مبرم پاکستان به انرژی برق به معنای وجود زمینه‌های بسیار خوب برای تحکیم همکاری‌های هسته‌یی دو کشور است.

در ادامه این مقاله آمده است: علاوه بر آن مساله اشاعه تسلیحات هسته‌یی نباید به مانعی بر سر راه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی بدل شود. از زمان حملات 11 سپتامبر به این طرف واشنگتن همواره مساله منع اشاعه را به تلاش‌های مبارزه با تروریسم مرتبط کرده است. پاکستان به عنوان مامنی برای برخی از تندروترین و افراطی‌ترین گروه‌ها، مدت‌هاست که از آشوب‌ها و ناآرامی‌ها در رنج بوده و کشورهای غربی تمایل چندانی به ارائه کمک نداشته‌اند. زیرا عبدالقدیر خان که یک شخصیت کلیدی در برنامه هسته‌یی پاکستان به شمار می‌رود، در سال 2004 تایید کرد که اسرار هسته‌یی را به ایران و لیبی فاش ساخته است. بنابراین اسلام آباد باید تمامی تلاش خود را برای حصول اطمینان از نیفتادن اطلاعات و تکنولوژی‌های مربوط به آن به دستان تروریست‌ها به کار گیرد تا از خطر اشاعه تسلیحات کاسته شود.

جامعه بین الملل نیز نباید تنها به اشاعه افقی در بین کشورها توجه کند بلکه باید به اشاعه عمومی نیز بپزدازد. درست به دلیل این مساله است که کشورهای هسته‌یی و غیرهسته‌یی همواره قادر نبوده‌اند تضادهای خود را به طور موثر حل و فصل کنند.

استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی راه موثری برای کاستن از میزان کمبود انرژی در آینده است. کشورهای غیرهسته‌یی را نمی‌توان و نباید از حق برخورداری از کاربرد صلح‌آمیز انرژی‌ هسته‌یی به بهانه جلوگیری از اشاعه تسلیحات محروم کرد. اگر پاکستان از طریق تولید انرژی هسته‌یی موفق به رهایی خود از فقر و عقب ماندگی شود، دیگر کشورها قادر نخواهند بود در امور داخلی آن دخالت کنند و بدین سان قادر خواهد بود به نحو بهتری از منافع حیاتی خود از طریق توان ملی روزافزون خود محافظت کرده و حضور واشنگتن در جنوب آسیا را تضعیف کند.

همکاری‌های هسته‌یی چین و پاکستان به عنوان مشوقی برای دیگر کشورها، به خصوص کشورهای آسیایی در پرداختن به همکاری‌های مشابه با چین عمل خواهد کرد و از این طریق همکاری و تعاملات بین آن‌ها بیش‌تر شده و این پتانسیل ایجاد تغییر در نقشه ژئوپولتیک را به وجود خواهد آورد.

انتهای پیام

کد N87470

وبگردی