آفتاب
سرپرست سفارت ایران در تاجیکستان/

موضوع زنجانی هیچ تاثیری در روابط محکم ایران و تاجیکستان ندارد

موضوع زنجانی هیچ تاثیری در روابط محکم ایران و تاجیکستان ندارد

دوشنبه - ایرنا - سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان گفت: موضوع بابک زنجانی یک موضوع قضایی مربوط به فعالیت های خودش است و هیچ تاثیری در روابط محکم بین ایران و تاجیکستان ندارد.

بگزارش ایرنا سید محمود صدری روز سه شنبه درمصاحبه مطبوعاتی و رادیووتلویزیونی با حضور رسانه های تاجیک و ایرانی افزود: شایعات و مطالبی که در رسانه های داخل ایران و تاجیکستان مطرح می شود تنها در حد حدس و گمان است و با روشن شدن نتیجه تحقیقات دادگاه ایران می توان در این مورد اظهار نظر کرد.

وی با بیان اینکه بابک زنجانی مانند دیگر سرمایه گذاران فعالیت هایی در این کشور داشته است گفت: مسائل مرتبط به زنجانی در سیستم قضایی ایران در مورد نفت و برخی مسائل در حال رسیدگی است و این پرونده هیچ ارتباطی به مناسبات و روابط محکم ایران و تاجیکستان نخواهد داشت.

صدری تصریح کرد:من به عنوان سرپرست سفارت ایران در تاجیکستان اخبار و شایعاتی که در مورد بابک زنجانی در رسانه ها مطرح است نمیتوانم تکذیب و نه تایید کنم چون هنوز چیزی روشن نشده است و زمانی می توان اظهار نظر کرد که نتیجه تحقیقات دادگاه ایران اعلام شود.

وی همچنین شایعه ارتباط و بازداشت سفیر سابق ایران در تاجیکستان با بابک زنجانی را رد کرد و گفت: وی هم اکنون در ایران مشغول فعالیت است و هیچ ارتباطی با موضوع زنجانی نداشته است.

سرپرست سفارت ایران در تاجیکستان روابط دو کشور را در حد عالی خواند و گفت: تاخیر در انتصاب سفیر جدید تنها به خاطر وسواس ایران برای انتخاب سفیر منطبق با ظرفیت های فرهنگی و سیاسی تاجیکستان و علائق خاص دو کشور بوده است.

سید محمود صدری افزود: با وجود شروع بکار دولت جدید ایران و اتمام ماموریت حدود 40 سفیر ایران،کار انتصاب سفرای جدید از جمله برای تاجیکستان در حال انجام است.

وی گفت:مدت ماموریت سفرای ایران معمولا بین سه تا چهار سال است اما به خاطر اهمیتی که جمهوری اسلامی ایران برای تاجیکستان قائل بوده است سفیر قبلی ایران در این کشور حدود شش سال مشغول به خدمت بود و با توجه به اتمام ماموریت ایشان،به خاطر اهمیتی که برای تاجیکستان قائل هستیم تصمیم بر اعزام سفیری گرفته شد که منطبق با ظرفیت های تاجیکستان باشد.

صدری گفت: به خاطر این تاخیر زمانی تا زمان انتخاب سفیر اینجانب برای تداوم روابط دوکشور به طور موقت مشغول بکار شده ام.

وی دور نمای مناسبات ایران و تاجیکستان را بسیار روشن و توسعه یافته عنوان کرد و گفت:روسای جمهور دو کشور در اجلاس شانگهای در دیداری که با هم داشتند مذاکراتی برای توسعه روابط داشتند و بین دو طرف توافقاتی به عمل امد.

این مقام دیپلماتیک ایران تصریح کرد:درسطح دستگاه عالی دیپلماسی دو کشور گفت و گوهای خوبی بین دو طرف درجریان است و در اینده مناسبات توسعه خواهد یافت.

وی اظهار داشت:درآینده شاهد رفت و آمدهای مقامات دو کشور درسطح روسای جمهور و پایین تر خواهیم بود.

صدری گفت:ما اجرای پروژه های خوبی را که به خاطر توجه به کشور دوست و برادر خود تاجیکستان داشته ایم توسعه و تداوم خواهیم داد و در زمینه هایی که امکان داشته باشد از اعطای هیچ کمکی به این کشور دریغ نخواهد شد و دستگاههای اجرایی ایران در حال بررسی ظرفیت های فعالیت در این کشور هستند.

سید محمود صدری همچنین درمورد تکمیل پروژه تونل استقلال(انزاب) که توسط شرکت ایرانی درحال ساخت است،گفت: شرکت ایرانی حاضر در این پروژه مطابق با معیارهای بین المللی تاکنون تونل های زیادی را در داخل و خارج ایران احداث کرده است و با توجه به اهمیت پروژه تونل استقلال برای مردم تاجیکستان جدیت و اهتمام خاصی را برای اتمام کامل این طرح دارد.

وی گفت: مشکلی که باعث کندی اجرای این پروژه مهم شده است نبود راه فرعی برای تردد مردم است و به همین خاطر برای حل مشکل مردم تاجیک این پروژه زودتر از حد مقرر راه اندازی شد و این موضوع بعضی از زیرساختهای این تونل را مورد خدشه قرار داد.

صدری تصریج کرد:براساس مذاکراتی که اخیرا بین مقامات مسوول تاجیکستان و شرکت ایرانی انجام شد مقرر شد تعمیراتی برای رفع مشکلات این تونل و حل مشکل تردد مردم درفصل زمستان طی دوماه آینده انجام شود و سپس بعداززمستان کارهای اصلی در داخل تونل انجام شود.

وی تاکید کرد مشکل اصلی تکمیل این تونل نبود راه برای تردد مردم است و در واقع برای اینکه این تونل با دقت و سرعت تکمیل شود نیاز به بسته شدن آن برای چند ماه است اما به خاطر تردد مردم شرکت ایرانی ناچار است با وجود این مانع طرح را تکمیل کند.

سرپرست سفارت ایران گفت:هیچ مشکلی بین وزارت مربوطه در تاجیکستان و شرکت ایرانی برای اجرای این پروژه وجود ندارد و دو طرف برای اتمام کامل طرح اهتمام و جدیت دارند.

وی تصریح کرد:با وجود مشکلات موجود مهندسان ایرانی پروژه را به خوبی به سرانجام خواهند رساند.

وی با بیان اینکه پروژه نیروگاه ایرانی سنگ توده 2 ازپروژه های مهمی است که توسط شرکت ایرانی در تاجیکستان احداث شده است ، گفت: فاز دوم این طرح نیز بزودی وارد مدار برق تاجیکستان خواهد شد.

صدری در مورد توقف این پروژه طی دو هفته گذشته گفت: هرپروژه آبی باید بعد از مدتی برای انجام تعمیرات دوره ای متوقف شود و با انجام تعمیرات لازم این پروه مجددا به کار تولید برق اقدام خواهد کرد.

وی گفت: باانجام تعمیرات لازم و همچنین راه اندازی فاز دوم 220 مگاوات برق وارد مدار برق تاجیکستان خواهد شد.

سرپرست سفار ایران در تاجیکستان گفت:توافقاتی بین سه کشور فارسی زبان مبنی برتاسیس تلویزیون مشترک وجودداشته است و ایران تعهدات خود را انجام داده است.

سید محمد صدری افزود: ایران هزینه های ساخت و تجهیزات مورد نیاز را وارد تاجیکستان کرده است

و به خاطربرخی مشکلات اداری و ناهماهنگی ها از سوی تاجیکستان و افغانستان هنوز طرح به تحقق نهایی نرسیده است.

صدری با بیان اینکه توسعه خط فارسی برای ایجاد ارتباطات بهینه بین دو ملت نیاز به کار و فرایند طولانی مدت دارد، گفت: تحقق این موضوع بستگی به سیاست های داخل تاجیکستان دارد تا در این موردتصمیم گیری شود.

وی گفت: با این وجود مردم تاجیکستان و فرهنگ دوستان علاقه دارند خط فارسی در تاجیکستان گسترش پیدا کند.

آساق**1663**1856
کد N87409

وبگردی