آفتاب

رویترز: اوکراین از جمله محورهای مذاکرات مقامات روسیه و اتحادیه اروپا

رویترز: اوکراین از جمله محورهای مذاکرات مقامات روسیه و اتحادیه اروپا

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی نشست امروز (سه شنبه) مقامات ارشد روسیه و اتحادیه اروپا در بروکسل پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل ، این نشست درحالی برگزار می شود که تنش ها در اوکراین احتمالا در راس دستور کار مذاکرات مقامات دو کشور قرار خواهد گرفت و گزارش شده است که شرکت کنندگان دراین نشست ها درمورد مهمترین مسائل مربوط به روابط دو جانبه و تحولات جهانی بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

ازجمله نشست هایی که قرار است برگزار شود نشست رو در رو میان ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا و هرمان وان رمپوی رئیس شورای اروپا خواهد بود.

به گفته دیپلماتها و کارشناسان، بحران در اوکراین در دستورکار نشست های مقامات روسیه و اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت. پیش از این مخالفان در اوکراین ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین را به نزدیک شدن به سوی روسیه و دوری از اتحادیه اروپا متهم کرده بودند.

مقامات ارشد اتحادیه اروپا بارها به کی یف سفر کرده اند تا با نمایندگان مخالفان و همچنین رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت و گو کنند. این در حالی است که گزارش شده که قرار است کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه به اوکراین سفر و با مقامات دولت و مخالفان دیدار و گفت و گو کند.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود در مورد نشست روسیه- اتحادیه اروپا گفت: در این نشست مذاکرات صریحی دو طرف خواهند داشت.

دو طرف همچنین در خصوص تحکیم مشارکت راهبردی میان روسیه و اتحادیه اروپا و نیز امضای موافقت نامه جدید همکاری گفتگو و مذاکره خواهند کرد.

در بخش موضوعات بین المللی، مهم ترین مسایل جهانی از جمله وضعیت درباره برنامه هسته ای ایران و مساله سوریه و نیز نتایج کنفرانس ژنو2 مورد بحث قرار می گیرد.

اجلاس سران روسیه-اتحادیه اروپا هر شش ماه و به نوبت در یک شهر اروپایی یا روسیه برگزار می شود و در آن موضوعات مورد علاقه دو طرف مطرح و مورد بحث قرار می گیرد.

یوری اوشاکوف مشاور سیاست خارجی ولادیمیر پوتین به خبرنگاران گفت که مذاکرات با جزئیاتی درمورد چشم انداز روابط روسیه و اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

ازجمله موارد دیگر مورد بحث میان مقامات دو کشور مسائل مربوط به امور تجارت و انرژی خواهد بود. اتحادیه اروپا به واردات گاز از سوی روسیه وابسته است.

همچنین مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده اند دیپلماتهای این اتحادیه قصد دارند دراین نشست در مورد اوضاع حقوق بشر در روسیه مطالبی را به مقامات روس اعلام کنند. احتمالا بحث امنیت المپیک سوچی نیز میان مقامات دو کشور مورد بحث قرار خواهدگرفت.دراین راستا به نظر می رسد مقامات اتحادیه اروپا به دنبال کمک به تامین امنیت بازیهای المپیک سوچی در روسیه هستند.

Vladimir Putin

Jose Manuel Barroso

Herman Van Rompuy

Catherine Ashton

مترجمام**9234**1547
کد N87354

وبگردی