آفتاب

المپیک سوچی، آوردگاه جدید روسیه و غرب

المپیک سوچی، آوردگاه جدید روسیه و غرب

مسکو - ایرنا- شهر بندری سوچی روسیه در ساحل دریای سیاه به عنوان میزبان بازی های المپیک زمستانی 2014 در شرایطی برای برگزاری یکی از مهم ترین و معتبرترین رویدادهای ورزشی جهان آماده می شود که به آوردگاهی جدید برای رویارویی سیاسی مسکو با جهان غرب تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، غربی ها که به تاسی از سیاست های باقیمانده از دوران جنگ سرد همچنان در مسیر مواجهه با روسیه میراث دار شوروی سابق پیش می روند، به موازات نزدیکی زمان برگزاری المپیک زمستانی 2014در شهر بندری سوچی بیش از پیش برای ناامن جلوه دادن این رویداد ورزشی جهانی تلاش می کنند.

بازیهای المپیک زمستانی ˈسوچیˈ قرار است طی روزهای هفتم تا 23 فوریه (18 بهمن تا چهارم اسفند) با حضور ورزشکاران 88 کشور در روسیه برگزار شود.

تلاش غرب برای زیر سوال بردن هزینه 50 میلیارد دلاری روسیه در زمینه آماده سازی سوچی برای میزبانی المپیک زمستانی 2014 که در اصل در مناقشات سیاسی دو طرف و ایستادگی مسکو در مقابل ایده جهان تک قطبی مورد علاقه واشنگتن و متحدان اروپایی اش ریشه دارد، تا آنجا ادامه یافته که برخی از رسانه های غربی از غیرمنطقی بودن برگزاری این بازی ها در یک منطقه گرمسیر سخن گفته اند.

رسانه های غربی نیز بر روال شناخته شده خود در هجمه تبلیغاتی علیه میزبانی روسیه برای المپیک زمستانی 2014در این کارزار سیاسی از هیچ کوششی برای سیاه نمایی سرمایه گذاری هنگفت روس ها در سوچی کوتاهی نمی کنند و با برجسته سازی مسایلی مانند خطر بمب گذاری در این شهر بندری برای به حداقل رساندن بازدهی این طرح عظیم ورزشی جهانگردی برای مسکو می کوشند.

از سوی دیگر گفته می شود که غربی ها با وجود تظاهر به مبارزه با تروریسم در اصل از هر گونه اقدام تروریستی احتمالی در سوچی و یا مناطق پیرامونی آن به دلیل امکان بهره برداری سیاسی علیه کرملین و اثبات ناتوانی روسیه در تامین امنیت این رویداد بین المللی ورزشی خوشحال می شوند.

رسانه های خبری غربی در این راستا در هفته های اخیر و به ویژه پس از دو انفجار انتحاری پایانی سال 2013 در شهر ولگاگراد در 700 کیلومتری سوچی محل برگزاری المپیک زمستانی 2014 تمام توان خود را برای تحت الشعاع قرار دادن تلاش بی وقفه سازمان های امنیتی و پلیس روسیه در زمینه تامین امنیت این دوره از بازی ها به کار بستند.

با این رویکرد بود که مقام های انگلیسی به تازگی نسبت به احتمال وقوع حملات تروریستی در جریان بازی های المپیک زمستانی در ˈسوچیˈ هشدار دادند.

تلویزیون ˈبی بی سیˈ در این ارتباط در گزارشی اعلام کرد که اسناد ارزیابی های امنیتی مقام های دولتی انگلیس در مورد احتمال وقوع حملات تروریستی در روسیه را دیده است که بر اساس آن وقوع حملات تروریستی در روزهای منتهی به این بازی ها و همچنین در جریان برگزاری بازی ها ˈبسیار محتملˈ توصیف شده است.

بر اساس این ارزیابی برخی گروه های قفقازی از جمله گروه موسوم به ˈامارات قفقازˈ در این زمینه خطر عمده ای به شمار می روند.

در همین حال وزارت خارجه انگلیس نیز اخیرا اعلام کرده است: مراسم های بزرگ عمومی نظیر مسابقات ورزشی، اهداف جذابی برای تروریست ها محسوب می شوند و کسانی که برای تماشای مسابقات سوچی به روسیه می روند باید انتظار کنترل های امنیتی مضاعف را داشته باشند.

این وزارتخانه همچنین به اتباع انگلیسی که به ˈسوچیˈ سفر می کنند توصیه کرده است که کاملا هوشیار باشند و تدابیر احتیاطی لازم را برای امنیت شخصی خود در همه زمان ها و مکان ها به عمل آورند.

نگرانی از احتمال بمب گذاری یا اقدامات تروریستی در آستانه یا حین بازی های المپیک زمستانی سوچی توسط جنگجویان منطقه قفقاز روسیه در حالی در رسانه های خبری غربی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر تامین امنیت المپیک 2014 سوچی برجسته می شود که رسانه های خبری روسیه از تامین مالی گروه هایی مانند ˈامارات قفقازˈ به فرماندهی دوکو عمراوف از سوی سازمان های جاسوسی خارجی خبر می دهند.

از سوی دیگر تصمیم واشنگتن برای اعزام دو رزمناو به نزدیکی سواحل بندر سوچی روسیه به بهانه احتمال عملیات امدادرسانی به ورزشکاران آمریکایی در صورت بروز درگیری نظامی، بازی های زمستانی المپیک 2014را به امنیتی ترین و سیاسی ترین رویداد ورزشی المپیک زمستانی مبدل کرده است.

شبکه تلویویزیونی سی.ان.ان در گزارشی در این باره اعلام کرد: با وجود ابراز اطمینان های مکرر روسیه مبنی بر تامین امنیت کامل در جریان بازی ها، آمریکا که طرف روسی را به ارایه نکردن اطلاعات امنیتی اش به واشنگتن متهم می کند، یک طرح احتمالی عملیات نظامی را برای اجرا در صورت وقوع درگیری در این بازی ها تدارک دیده است.

سی ان ان در گزارش خود افزود: واشنگتن در نظر دارد دو فروند رزمناو خود را به آب های دریای سیاه در نزدیکی سواحل سوچی بفرستد تا به واسطه آنها درصورت نیاز بالگردهایی را برای تخلیه شهروندان و ورزشکاران آمریکایی مستقر کند.

بنابر گزارش این شبکه تلویزیونی آمریکایی، هواپیماهای سنگین ترابری آمریکا نیز در پایگاه های هوایی مستقر در آلمان در وضعیت آماده باش خواهند بود تا در صورت صدور دستور تخلیه فوری، عازم سوچی شوند.

در گزارش سی ان ان با اذعان بر اینکه اعزام دو رزمناو آمریکایی به منطقه یاد شده تهدیدی برای کرملین است، یادآوری شده است که وزارت کشور روسیه برای تامین امنیت بازی ها 10هزار نیرو تدارک دیده است.

بدیهی است که روس ها نیز با آگاهی کامل از بازی های پشت پرده غربی ها برای اختلال در روند طبیعی بازی های المپیک زمستانی 2014 در سوچی بیکار ننشسته اند و از همه امکانات خود برای تامین امنیت این رویداد مهم ورزشی بهره می گیرند.

با این رویکرد روسیه علاوه بر بکارگیری توان حرفه ای تمامی ظرفیت ساختارهای امنیتی و پلیسی و نیز نیروهای جوان داوطلب اعلام کرده است که از ماهواره ها و دوربین های پروازی نیز برای فراهم کردن محیط امن بازی های المپیک سوچی استفاده می شود.

ولادیمیر پوچکف وزیر موقعیت های اضطراری روسیه در این راستا تاکید کرده است که تامین امنیت المپیک زمستانی سوچی وظیفه بسیار مهم نیروهای امنیتی این کشور است و امنیت این دوره از بازی ها در سطح استانداردهای جهانی تامین می شود.

پوچکف افزود: این وزارتخانه از تجارب لازم برای تامین امنیت المپیک سوچی برخوردار است.

مقام های روس در واکنش به تلاش رسانه ای و تبلیغاتی غرب برای بی اعتبار کردن المپیک زمستانی 2014 سوچی از این رویکرد انتقاد و بر ضرورت پرهیز از سیاسی کردن و سیاه نمایی یک رویداد ورزشی با گستره جهانی تاکید می کنند.

سیاستمداران روس همچنین با اشاره به اینکه تهدیدهای تروریستی بخشی از روند جهانی شدن می باشد و می تواند در موقعیت های مختلف دامنگیر کشورهای متعدد شود، خواستار واقع بینی غربی ها و دست کشیدن آنان از ادامه اقدامات غیرمنطقی خود در این باره می باشند.

با این نگاه بود که دمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برخی کشورهای غربی را به تلاش برای بی اعتبار کردن المپیک زمستانی سوچی متهم و اعلام کرد که ˈبرخی کشورها از راه های سیاسی برای بی اعتبار کردن المپیک سوچی تلاش می کنند و رفتار آنها غیرمنصفانه و متکبرانه است.ˈ

پسکوف با اشاره به اینکه ˈهر روز شاهد ادعاهای بی اساس سیاستمداران غربی هستیم و متاسفانه رسانه های روسیه این اظهارات را منعکس می کنندˈ، افزود: برخی از آنها ادعا می کنند که المپیک سوچی طرح شخصی پوتین است و بعضی نیز این سوال را مطرح می کنند که روسیه چه نیازی به برگزاری بازی های المپیک زمستانی در یک منطقه گرمسیری دارد.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه با طرح این سوال که آیا زمان پاسخ دادن به این گونه حملات لفظی فرانرسیده است، اظهار داشت: خیلی ها روسیه قدرتمند، ثروتمند و موفق و شرایطی را که اکنون در آن هستیم، دوست ندارند، اما زمانی که این جشن بزرگ ورزشی برگزار شود، به همه این سوال ها پاسخ داده می شود.

تلاش هماهنگ و برنامه ریزی شده غرب برای زیر سوال بردن تلاش های گسترده روسیه در زمینه میزبانی شایسته المپیک زمستانی 2014 سوچی واکنش دمیتری مدودیف نخست وزیر این کشور را نیز به دنبال داشت و وی با انتقاد از سیاه نمایی رسانه های غربی در این باره اعلام کرد: تهدید تروریستی المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی بیشتر از دوره های قبلی این بازی های در کشورهای دیگر نیست.

مدودیف با بی اساس دانستن ادعای وجود تهدید جدی تروریستی علیه المپیک سوچی گفت: ما دردنیای بزرگ زندگی می کنیم که در آن روند جهانی شدن جریان دارد و از حوادث ناگواری که در کشورهای دیگر از جمله آمریکا و اتفاقاتی که در رویدادهای ورزشی رخ می دهد، باخبر هستیم.

وی با بیان اینکه این ادعا که تمام تهدیدهای تروریستی در سوچی متمرکز شده است، با واقعیت مطابقت ندارد، اعلام کرد: تهدید تروریستی خاصی در سوچی برای ورزشکاران وجود ندارد و اطمینان دارم بخوبی می توانیم از تمام ورزشکاران شرکت کننده در المپیک سوچی محافظت کنیم.

ادعاهای مربوط به تهدید تروریستی علیه المپیک زمستانی 2014 سوچی در حالی همه روزه از سوی رسانه های غربی وابسته به جریان سلطه رسانه ای تکرار می شود که مسکو با تمام توان برای برگزاری هر چه امن تر این بازی ها تلاش می کند.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسیه حدود 40 هزار مامور پلیس در سوچی مسئولیت تامین نظم و امنیت را برعهده خواهند داشت و در این زمینه روسیه از اطلاعات و تصاویر ماهواره های خود در فضا هم کمک خواهد گرفت.

در نهایت می توان گفت که المپیک زمستانی 2014 سوچی در ساحل دریای سیاه به آوردگاه جدیدی برای ادامه رویارویی دیرینه روسیه و غرب به سردمداری آمریکا در چارچوبی ورزشی تبدیل شده است.

اروپام/518** 1337
کد N87116

وبگردی