آفتاب
نظامیان مصری در راه بازپس گیری قدرت

السیسی برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود

السیسی برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود

تهران-ایرنا – رسانه های مختلف مصری ،منطقه ای و بین المللی اعلام کرده اند که همه شواهد و قرائن در مصر حاکی از آن است که به زودی ارتشبد ˈ عبدالفتاح السیسیˈ نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کند و به احتمال زیاد وی رییس جمهور آینده مصر خواهد بود .

در پی دعوت شورای نظامی مصر از السیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ، اگر وی در این انتخابات پیروز شود ، پنجمین نظامی مصری خواهد بود که به مقام ریاست جمهوری در این کشور می رسد .

شورای عالی نیروهای مسلح مصر روز دوشنبه از عبدالفتاح السیسی فرمانده کل ارتش خواست که نامزدی خود رابرای انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کند .

یک شخص آگاه در نیروهای مسلح مصر در این خصوص گفت : قرار است از روز 18 فوریه کسانی که تمایل به نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری دارند ، نام نویسی کنند .

وی ادعا کرد که اگر السیسی با نامزدی در این انتخابات موافقت کند ؛ تقریبا می توان گفت وی حتما پیروز میدان خواهد بود زیرا او از وقتی که اقدام به برکناری محمد مرسی رییس جمهوری پیشین مصر کرد ، محبوبیت زیادی در میان مردم به دست آورده است .

ارتش مصر چند ساعت پس از ارتقای درجه السیسی و رسیدن به درجه ارتشبدی که بالاترین درجه نظامی در مصر است ، درخواست نامزدی وی در انتخابات را مطرح کرده است .

خبرگزاری رسمی مصر ˈالشرق الاوسط ˈ پیش از آن اعلام کرده بود که شورای عالی نیروهای مسلح جلسه ای به ریاست السیسی برگزار کرد.

یک فرد آگاه در خصوص این جلسه گفت : در این جلسه مسائلی مانند آخرین تحولات امنیتی مصر به ویژه منطقه شمال سینا ،مسایل دیگر و از جمله درخواست مردم مصر برای نامزدی السیسی در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد.

از سوی دیگر دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که ˈ عدلی منصور ˈ رییس جمهوری موقت مصر حکم ارتقا درجه عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و تولیدات جنگی را به درجه ارتشبدی که بالاترین درجه نظامی در ارتش مصر است، امضا کرد .

مقام های دولتی این حکم رادر جهت بزرگداشت السیسی پیش از استعفایش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دانستند .

گفتنی است تا کنون شمار اندکی از افسران مصری به این درجه رسیده اند که البته ارتشبد حسین طنطاوی که در سال 2011 پس از سرنگونی حسنی مبارک قدرت را در دست گرفت ؛ یکی از این افراد بوده است .

یک مقام عالی رتبه مصری که خواست نامش فاش نشود، گفت : ارتقا ء درجه السیسی در حقیقت به معنای خدا حافظی با ارتش و رسیدن به پست ریاست جمهوری است .

از سوی دیگر یکی از فرماندهان امنیتی مصری نیز گفت : این تصمیم قابل پیش بینی بود ؛ این گام نخست پیش از استعفا به عنوان فرمانده ارتش و اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری است که این هم بسیار نزدیک شده است .

از چند هفته پیش تا کنون ، اطرافیان السیسی تمایل وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را پنهان نمی کنند و پیش بینی می شود وی با تمام توان در این انتخابات که طی شش ماه آینده برگزار می شود ،حاضر شود و احتمالا وی در این انتخابات پیروز می شود .

فرمانده ارتش و وزیر دفاع مصر برای اینکه بتواند وارد انتخابات ریاست جمهوری شود ؛ ابتدا باید از منصب وزارت دفاع استعفا و کار در نیروهای مسلح را نیز رها کند .

برخی کارشناسان سیاسی مصری، علت محبوبیت السیسی در میان برخی از گروه های مصری را سرنگون کردن مرسی دانسته اند .

السیسی در نشستی در نیروهای مسلح مصر گفته بود : نامزدی من مشروط به خواست مردم و انتخاب ارتش است .

ارتش مصر چند ساعت پس از ارتقا درجه وی ، او را نامزد خود برای این انتخابات معرفی کرد و پس از آن نیز شورای عالی نیروهای مسلح مصر نشستی برای بررسی احتمالات نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرد .

کارشناسان سیاسی می گویند: السیسی با درگیر شدن با گروه اخوان المسلمین در مصر که گروهی بسیار قدرتمند و سازماندهی شده ترین گروه در مصر ، وارد قمار بزرگی شده است .

برخی از طرفداران وی می گویند: او با برکنار کردن محمد مرسی رییس جمهوری پیشین مصر موفق شده است مجبوبیت زیادی در میان مردم مصر به دست آورد به گونه ای که در حال حاضر هیچ سیاستمداری در مصر توان رقابت با وی را ندارد.

برخی رقیبان احتمالی وی مانند ˈ حمدین صباحی ˈ اعتراف می کنند وی به دلیل این کارهای خود محبوبیت زیادی در مصر دارد و از سوی دیگر طرفدران وی ، او را به عنوان یک قهرمان ملی معرفی می کنند و می گویند او برخلاف چهار نظامی قبلی که رییس جمهور مصر بودند (محمد نجیب، جمال عبدالناصر، أنور السادات وحسنی مبارک) این محبوبیت را با عملگرایی به دست آورده است.

کارشناسان سیاسی در مورد روش السیسی برای جلب توجه مردم می گویند :السیسی پیوسته تکرار می کند ارتش همان کاری را انجام می دهد که مردم می خواهند و دستور آن را می دهند ، در مناسبت های مختلف عکس وی در کنار عکس جمال عبدالناصر قرار داده می شود و وی نیز در جلسات خصوصی گفته است آرزو دارد مانند جمال عبدالناصر باشد .این ژنرال از طریق غیر مستقیم سعی در جلب توجه و نظر مردم دارد، زمانی که میلیون ها نفر در میادین مختلف جمع شده و خواستار برکنار مرسی شدند ، او در جمع آن ها حاضر نشد و سخنرانی نکرد بلکه بالگردهای ارتش را به نشانه حمایت از آنان ، بالای سر آن ها به پرواز در آورد و پرچم مصر را به نمایش گذاشت .

السیسی با اینکه بیشتر عمر 59 ساله اش را در ارتش بوده است ، اما طرفداران او می گویند وی طی چند سال اخیر از میدان سیاست چندان هم به دور نبوده است ، وقتی او رییس سازمان اطلاعات ارتش در دوران حسنی مبارک بود ، با وراثتی کردن حکومت مخالفت کرد و مانع نامزدی جمال مبارک برای انتخابات ریاست جمهوری شد ، السیسی پس از انقلاب ژانویه مصر و سرنگونی حسنی مبارک ، مسئول گفت و گو با نیروهای سیاسی مصر و از جمله گروه اخوان المسلمین بود و در آن زمان با همه رهبران سیاسی موجود در میدان آشنا شد .

برخی از تحلیلگران سیاسی اعتقاد دارند، السیسی فرد محتاطی است و قبل از انجام هر کاری ابتدا خوب آن مساله را بررسی می کند ؛ به عنوان مثال می گویند یک هفته پیش از عزل مرسی و دقیقا در تاریخ 26 ژوئیه ، مرسی و رهبران اخوان المسلمین از خواب بیدار شدند و دیدند ارتش در همه نقاط راهبردی قاهره مستقر شده است و کنترل همه جا را به دست گرفته است و اینگونه ارتش بدون اجازه و اطلاع ریاست جمهوری دست به تحرک زد .

گفتنی است یک فرد نزدیک به کمیته 50 که وظیفه تدوین قانون اساسی مصر را بر عهده دارد نیز گفته است : عمرو موسی برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد نمی شود .

این فرد تاکید کرد که عمرو موسی هیچ پست اجرایی و حزبی را نمی پذیرد .

ˈ نادر بکار ˈسخنگوی حزب سلفی نور نیز گفته است این حزب تاکنون در مورد حمایت از هیچ نامزدی تصمیم گیری نکرده است و البته مشکلی با نامزدی السیسی ندارد .

الیوم السابع به نقل از ˈ احمد شفیق ˈ نیز نوشته است که اگر السیسی در این انتخابات شرکت کند ، وی نامزد نخواهد شد و در عین حال اعلام کرد که با تمام توان از وی حمایت خواهد کرد .

وی افزود : من به سپهبد ˈ سامی عنان ˈ نیز توصیه می کنم در این انتخابات نامزد نشود بلکه از السیسی حمایت کند .

روزنامه عکاظ عربستان نیز به نقل از افراد آگاه درمصر نوشته است : به محض اینکه السیسی نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند ؛ بلافاصله برنامه خود را برای ریاست جمهوری اعلام می کند تا اینگونه به نظر نیاید که وی تنها با تکیه بر محبوبیت خود وارد این کارزار شده است بلکه او می خواهد بگوید سعی در اجرای برنامه هایی دارد که مردم مصر اجرای آن را آرزو دارند و به خواسته های مردم نیز گوش می دهد .

این روزنامه افزود : برنامه های وی کوتاه مدت است و هدف از آن امیدوارتر کردن مردم است، این برنامه ها بسیار زود اجرایی می شود و سعی می کند به فقرا و افراد کم در آمد رسیدگی کند و همچنین سعی در اشتغال زایی دارد همچنین وی طرح های بلند مدتی نیز دارد .

لازم به ذکر است کهˈ جان کربی ˈ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) نیز اعلام کرده است ˈ چاگ هایگل ˈوزیر دفاع آمریکا با همتای مصری اش یعنی السیسی تماس برقرار کرده و با او در مورد گام های آینده برای انتقال قدرت در مصر سخن گفته است .

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که طرفین مطالبی مانند پایان رساندن همه پرسی در مورد قانون اساسی و تظاهرات آخر هفته گذشته را بررسی کرده و هایگل پیشنهاد همکاری به مصری ها پس از حملات تروریستی اخیر را داده است .

کارشناسان سیاسی این تماس ها را نشانه ای برای حمایت آمریکا از نامزدی سیسی در انتخابات ریاست جمهوری می دانند .

روزنامه الحیات نیز نوشت : ارتشبد عبدالفتاح السیسی روز گذشته و پس از درخواست شورای عالی نیروهای مسلح از وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ؛ استعفای خود را به اطلاع عدلی منصور رییس جمهوری موقت مصر رسانده است و منصور نیز طی چند ساعت آینده در مورد استعفای وی تصمیم گیری می کند و امروز نیز مراسمی به مناسبت ارتقای درجه سیسی و رسیدن به بالاترین درجه نظامی در مصر برگزار و از سیسی قدردانی می شود .

روزنامه الرای کویت نیز نوشت : عبدالفتاح السیسی در ابتدای جلسه شورای عالی نیروهای مسلح مصر به اطلاع اعضای این شورا رسانده است که تصمیم به نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری دارد .

وی در ادامه گفته است : ˈ صدقی صبحی ˈ پس از استعفای وی جایگزین او خواهد شد .

این درحالی است که ˈمحمد فرید الشیال ˈیکی از اعضای گروه اخوان المسلمین در لندن درباره تحولات مصر گفت : به نظر من آنچه در مصر رخ می دهد فاجعه ای بزرگ است زیرا فردی مانند السیسی می خواهد چنین مسئولیت بزرگی را در مصر عهده دار شود در حالی که مصر هم اکنون با مشکلات بسیار بزرگی روبرو است و البته این مشکلات را او و دستگاه نظامی اش در شش ماه گذشته به وجود آورده اند.

وی افزود: به عنوان مثال آنها هیجده میلیارد دلار از ذخیره ارزی مصر را هدر دادند، السیسی ادعا می کند نقشه راهی برای مصر دارد در حالی که او این نقشه راه را از دکتر مرسی دزدیده است ، او قول داده بود جوانان را مشارکت دهد در حالی که افراد سالخورده را در راس حکومت انتقالی قرار داد به طوری که متوسط سن کابینه دولت شصت و پنج سال است.

گروه اخوان المسلمین در مصر اخیرا با انتشار بیانیه ای اقدامات اخیر ˈعدلی منصورˈ رئیس جمهور موقت مصر از جمله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از انتخابات پارلمانی را غیر قابل قبول خواند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: عبدالفتاح السیسی برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری دست و پا می زند.

عبدالفتاح سیسی در سال 1977 وارد ارتش مصر شد و در سال 2012 از سوی «محمد مرسی» رییس جمهور برکنار شده مصر به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد و جانشین ارتشبد «محمد حسین طنطاوی» شد.

او پیش از رسیدن به کرسی وزارت دفاع مصر در دولت «هشام قندیل» نخست وزیر دوران مرسی ، مدیر واحد اطلاعات نظامی در ارتش بود.

السیسی چهار فرزند دارد که سه نفر از آن ها در دانشکده های نظامی تحصیل کرده و در نیروهای مسلح مشغول به کار هستند و بزرگترین پسر او نیز داماد سرلشکر ˈ محمود حجازی ˈ رییس سازمان اطلاعات ارتش است و دختر وی نیزدو هفته پیش به دور از هیاهو ها و سر و صدا ازدواج کرده است .

خاورم **2041**1586
کد N87018

وبگردی