آفتاب

لایحه اخذ عوارض از ابزار تبلیغات در شهر تهران تصویب شد

لایحه اخذ عوارض از ابزار تبلیغات در شهر تهران تصویب شد

امروز در چهل و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران، نمایندگان مردم پایتخت پس از هفت سال لایحه اخذ عوارض از ابزار تبلیغات صنفی در شهر تهران را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در این جلسه علیرضا دبیر - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این لایحه در سال 1391 به شورا فرستاده شده است، گفت: طرح ساماندهی تمام مصوباتی که درباره زیباسازی در شورای شهر وجود داشته آغاز شده است و موضوع اخذ عوارض را در این کمیسیون مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آخرین مصوبه در خصوص عوارض تابلوهای تبلیغاتی مربوط به سال 1385 بوده است، افزود: در مصوبه جدید اصلا به موضوع افزایش قیمت‌ها نپرداختیم. موضوعی که در لایحه جدید مورد بررسی قرار گرفته است بازدارندگی اصناف است.

وی تاکید کرد: باید یکپارچه سازی انواع تابلوها در سطح شهر تهران انجام شود، پیش از این تابلوها بر اساس جنسشان از قبیل چوبی، فلزی و یا انواع دیگر، نرخ‌های متفاوتی داشتند اما کمیسیون برنامه و بودجه تمامی تابلوها را یکپارچه و در یک قالب قرار داده است و میانگین پنج درصد را برای سردر ورودی تابلوهای اصناف در نظر گرفته است.

وی افزود: پیش از این تابلوهای اصناف که روی نمای اصلی و جانبی ساختمان قرار می‌گرفتند به تفکیک جنس از شش تا 14 درصد عوارض پرداخت می‌کردند، اما در حال حاضر میانگین 10 درصد را برای همه جنس‌ تابلوها در نظر گرفته‌ایم. برای بام ساختمان‌ها هم میانگین 30 درصد و در بحث شیشه نویسی که تا قبل از این قانونی در مورد آن وجود نداشت میانگین پنج درصد تعیین شده است.

در ادامه جلسه محسن پیرهادی - عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران - در مخالفت با لایحه گفت: با پایین آمدن قیمت عوارض در این لایحه مخالف هستم. کمیسیون برنامه و بودجه اقدام خوبی انجام داده اما با گرفتن میانگین در حقیقت میزان عوارض را کم کرده است. یکپارچه کردن تابلوها اقدام خوبی است اما باید همه کسانی که از فضای شهری برای کسب درآمد استفاده می‌کنند عوارض آن را به شهرداری پرداخت کنند. باید به دنبال افزایش درآمد باشیم. گرفتن میانگین در خصوص عوارض تابلوهای تابلیغاتی اصناف درست نیست.

وی تاکید کرد: قیمت عوارض در این موضوع باید افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به اظهار نظر پیرهادی گفت: ما نمایندگان مردم هستیم و باید درباره میزان عوارض سمت نیاز مردم باشیم.به موضوع عوارض تابلوها نگاه درآمدی نداشته‌ایم و اولویت در این لایحه سیما و منظر شهری بوده است.

دبیر ادامه داد: در سال گذشته کل عملکرد این مصوبه حدود 12 میلیارد تومان درآمد داشته است و مدیریت شهری با در نظر گرفتن 164 بلوک در این لایحه مناطق کم برخوردارتر را در نظر گرفته است.

در ادامه جلسه تبصره‌های این لایحه از موارد مورد بحث اعضای شورای شهر تهران بود که بر اساس تبصره یک این لایحه برخی از تابلوها از جمله تابلوهای انتظامی و ترافیکی، تابلوهای موقت شناسنامه ساختمان‌های در حال احداث از پرداخت عوارض معاف شدند.

مهدی چمران - عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در خصوص گرفتن عوارض تابلوهای تبلیغاتی بانک‌ها اظهار داشت: از طریق شورای عالی استان‌ها به این موضوع اعتراض کردیم و قرار است مجددا در این خصوص تصمیم گیری شود. شورای شهر می‌تواند این مصوبه را با پیشنهاد سه متر و 30 سانت ارسال کند.

در ادامه دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران با اشاره به اینکه مشکل مدیریت شهری درآمدزایی از محل عوارض تابلوها نیست، گفت: موضوع مهم سیما و منظر شهری است، در حال حاضر بزرگترین مشکل شهر تهران اغتشاش بصری تابلوها است. در بسیاری از نقاط شهر مشاهده می‌شود که ترکیب بندی رنگ رعایت نشده است و ما به عنوان نمایندگان مردم شهر تهران در شورا باید به این موضوع بپردازیم.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در خصوص سازمان دهی تابلوها در شهر تهران کمک کنند تا این مشکل رفع شود.

در ادامه جلسه دبیر تاکید کرد: لایحه ساماندهی به کمیسیون برنامه و بودجه آمده و در حال بررسی است. بر اساس طرحی که در سومین دوره شورای شهر تهران تصویب شد سازمان زیباسازی را مجاب کردیم لایحه ساماندهی را به شورای شهر بیاورد و اکنون نیز در حال یکپارچه کردن این مصوبات هستیم.

همچنین عباس جدیدی - معاون نظارت شورای شهر تهران - در خصوص عوارض تابلوهای تبلیغاتی پیشنهاد معافیت باشگاه‌های ورزشی برای پرداخت عوارض را ارائه کرد که علیرضا دبیر در مخالفت با این پیشنهاد، گفت:‌ باشگاه‌های ورزشی هم استفاده تجاری می‌کنند، بنابراین باید حق مردم شهر را بپردازند.

از دیگر پیشنهادات مطرح شده در چهل و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران، در خصوص عوارض تابلوهای تبلیغاتی، حذف تابلوهای تبلیغاتی از روی پل‌های سواره و پیاده رو بود.

دنیامالی و سرخو از موافقان این طرح بودند که احمد مسجدجامعی - رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به آنها گفت: این موضوعات به عنوان بحث ساماندهی باید در لایحه ساماندهی مطرح شود.

دبیر هم با تاکید بر اینکه ما نباید دستگاه اجرایی را با مشکل مواجه کنیم، افزود: این قانون در سال 1385 تصویب شده است و نمی‌توانیم به یکباره تابلوها را از این قانون حذف کنیم.

در ادامه جلسه کامیاب- مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر تهران در خصوص سازمان دهی تابلوهای تبلیغاتی شهر تهران گفت: در لایحه پیشنهادی شهرداری اصناف از تبلیغات کلی شهری جدا شده‌اند و لایحه مورد بحث تنها مورد اصناف است. البته هر دو لایحه به شورا تقدیم شده است که نگاه ما در این دو لایحه درآمدزایی نبوده است.

در ادامه جلسه بررسی لایحه اخذ عوارض تابلوهای تبلیغاتی با اضافه شدن چند تبصره به آن مورد تایید اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و در چهل و یکمین جلسه شورای شهر به تصویب رسید.

پس از تصویب این لایحه علیرضا دبیر پس از اعتراض نسبت به نبود وقت کافی برای تصویب دیگر لوایح، گفت: به عنوان نماینده مردم از اعضای شورا گله‌مند هستم. تعداد زیادی لایحه را برای تصویب آوردیم اما اگر به این شیوه پیش برویم قطعا نمی‌توانیم جوابگوی مردم باشیم.

انتهای پیام

کد N86860

وبگردی