آفتاب
محقق فیلیپینی:

روحانی اطمینان سرمایه گذاران خارجی را جلب کرد

روحانی اطمینان سرمایه گذاران خارجی را جلب کرد

کوالالامپور – ایرنا – استاد دانشگاه ˈآتنیو دیˈ مانیل فیلیپین سخنان دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در داووس را مهم ارزیابی کرد و گفت: سخنان روحانی باعث پیوستن ایران به جمع کشورهای تاثیرگذار جهانی شد که برای مدتی دچار وقفه شده بود و اطمینان سرمایه گذاران خارجی را جلب کرد.

ˈ ریچارد جواد حیدریان ˈ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکیدکرد: حاضران به ویژه فعالان اقتصادی در داووس تحت تاثیر سخنرانی رییس جمهوری ایران قرار گرفتند، به ویژه بیان اینکه تهران متعهد به از سرگیری روابط خود با غرب است.

رییس جمهور در داووس ضمن تشریح شرایط جدید اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران گفت که امروز اقتصاد ایران را نزدیک ترین، همگون ترین و با ظرفیت ترین اقتصاد به اقتصادهای موفق نوظهور می بیند و آینده را همراه و در کنار آن ها ترسیم می کند.

روحانی همچنین از همه دعوت کرد به ایران سفر کنند و زمینه های وسیع سرمایه گذاری و همکاری مشترک امنیت ساز را، خود، مشاهده کنند و با بخش خصوصی و دولتی ایران تماس حاصل کنند؛ با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی آشنا شوند؛ و از نزدیک، مهمان دوستی ایرانیان را تجربه کنند.

این محقق و اندیشمند فیلیپینی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از نخبگان جهانی به وضوح صدای امید به ارتباط جدید با ایران را که کشوری تاثیرگذار در منطقه است، بازار گسترده و جمعیت تحصیل کرده دارد و سرشار از منابع نفت و گاز است، می شنوند.

وی افزود: همان طور که روحانی به درستی بیان کرد، ایران ظرفیت تبدیل شدن به یکی از بازارهای نوظهور پیشرو در دهه های آینده را دارد. البته این امر نیازمند ترمیم روابط ایران و غرب است که توافق هسته ای انجام شده بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک این امر را نشان می دهد.

وی گفت: امید نهایی بازیگران اصلی عرصه جهانی و جامعه بین الملل به توافق نهایی و اقناع کامل از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است تا تحریم های اقتصادی علیه این کشور رفع شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سفر روحانی به داووس و سخنرانی در اجلاس نشان دهنده تعهد تهران بر حل برنامه هسته ای این کشور است. هر چند که به خاطر لغو نشدن تحریم های مالی علیه ایران اکنون زود است که از سرازیر شدن سرمایه ها به این کشور خبر دهیم. اما به نظر من روحانی تلاش کرد این پیام را به قدرت های جهانی برساند که دیپلماسی جدید ایران به معنای چشم پوشی از برنامه صلح آمیز هسته ای این کشور نیست و ایران غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور را حق خود می داند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اهمیت ایران برای جهان ورای برنامه هسته ای این کشور است، گفت: روحانی تلاش دارد ایران جایگاه واقعی خود را در عرصه بین الملل به عنوان یک قدرت منطقه ای بدست آورد.

این محقق فیلیپینی در پایان گفت: اقدامات روحانی می تواند نقش تعیین کننده ای در ایجاد تصویر واقعی از ایران داشته باشد. وی با معرفی ظرفیت های این کشور، در نهایت اعتماد برای ادامه مذاکرات در مورد برنامه هسته ای بوجود آورده و در نتیجه اطمینان از سرمایه گذاری در ایران فراهم می شود.

آساق**د.م**1611
کد N86719

وبگردی