آفتاب

شلغم بر هر دردی دواست

شلغم بر هر دردی دواست

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: خواص شلغم آنقدر زیاد است که می‌توان گفت این گیاه هر دردی را درمان می‌کند.

محمد اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، اظهار کرد: اگر مردم می‌دانستند که این گیاه چقدر فایده دارد تمام باغچه‌های خانه خود را شلغم می‌کاشتند و هر روزه از آن استفاده می‌کردند.

وی بیان کرد: شلغم گیاهی با برگ‌های ناصاف و بریدگی‌های زیاد به رنگ سبز و سفید است که ریشه آن غده‌ای و به شکل‌های گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه‌های بنفش است. میوه شلغم مانند غلافی باریک و دراز است که در آن چند دانه سیاه وجود دارد. شلغم در هوای سرد رشد خوبی دارد و در درمان برخی بیماری‌ها که در فصل سرما زیاد است و نیز رفع بیماری‌های تنفسی موثر است.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: سعی کنید در فصل زمستان برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی حداقل چند بار در هفته شلغم بخورید چرا که شلغم پخته بدن را تمیز کرده و مواد سمی را از بدن خارج می‌کند. آب شلغم خام خواص بیشتری از شلغم پخته دارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران ادامه داد: شلغم ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می‌کند، شلغم، سرفه را تسکین می‌دهد و آب شلغم قند خون را پائین می‌آورد. شلغم به علت داشتن ویتامین B1 کم خونی را درمان می‌کند و برای رشد و نمو استخوان‌ها مفید است. زنان باردار حتما باید از آن استفاده کنند.

وی افزود: زن حامله‌ای که در مدت بارداری شلغم خورده باشد بچه‌اش زودتر رشد کرده، زودتر حرف می‌زند و حتی زودتر راه می‌افتد و در مقابل امراض مقاومت بیشتری خواهد داشت.

اکبرزاده با بیان اینکه شلغم به علت داشتن ید فراوان، ترشحات غده تیروئید را تنظیم می‌کند، افزود: آنهایی که غده تیروئیدشان کم ترشح می‌کند باید حتما شلغم بخورند. همچنین شلغم مهمترین گیاه ضد سرطان است و حتی گسترش سرطان را متوقف می‌کند.

کد خبرنگار: 49004

انتهای پیام

کد N86466

وبگردی