آفتاب

استاد دانشگاه منتقد چینی کشورش را ترک کرد

استاد دانشگاه منتقد چینی کشورش را ترک کرد

یک استاد دانشگاه منتقد چینی پس از آنکه دانشگاه وی را به دلیل صحبت درباره دیدگاه‌های سیاسی‌اش اخراج کرد، بدون هیچ مانعی به آمریکا رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شیا یلیانگ، استاد علم اقتصاد، یکی از نخستین امضاکنندگان "منشور 08" بوده که خواستار دموکراسی در چین شده و از سوی صدها تن از روشنفکران، مخالفان و روزنامه‌نگاران مورد حمایت قرار گرفته است.

وی اکتبر سال گذشته میلادی پس از 13 سال تدریس به عنوان استاد دائمی از دانشگاه معتبر "پکینگ" به دلیل آنچه که وی موضع سیاسی‌اش می‌داند، اخراج شد. اما دانشگاه اخراج وی را به دلیل ضعف در تدریس اعلام کرده است.

این استاد چینی روز یکشنبه در فرودگاه پکن پیش از سفر به آمریکا گفت: در ابتدا نگران بودم که احتمالا در فرودگاه دستگیر می‌شوم. اما تاکنون همه چیز خوب پیش رفته است. نمی‌دانم که آیا زمانی که بخواهم به چین بازگردم با مشکلاتی روبرو خواهم شد یا خیر.

وی افزود که احتمالا سمتی را در کالج "ولسلی"، دانشگاه هاروارد یا یکی از اندیشکده‌های واشنگتن به عهده می‌گیرد.

پیشتر از سفرهای خارجی اشخاصی که صریحا به بیان انتقادات‌شان می‌پرداختند از جمله دو فعال که سال گذشته برای شرکت در جلسه بررسی حقوق بشر سازمان ملل آماده می‌شدند، جلوگیری شد. الهام توهتی، یکی از منتقدان سیاست‌های دولت چین نسبت به اقلیت‌ها و یکی از اساتید دانشگاه نیز ماه گذشته میلادی دستگیر شد.

اخراج شیا یلیانگ انتقاد اساتید برون مرزی را در پی داشت که گفته‌اند، ‌آزادی بیان اساتید چین در معرض خطر است.

وی ماه گذشته میلادی پس از پایان کلاسش گفت: بیش از یک دهه است که در دانشگاه پکینگ تدریس کرده‌ام. تاکنون هیچ دانشجویی به من نگفته که استاد بدی هستم.

حزب حاکم کمونیست چین تندروی‌هایی را علیه مخالفانی که ممکن است قدرتش را تهدید کنند، پیش گرفته است و رهبران جدید تحت رهبری این حزب و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین از زمان روی کار آمدنشان فعالان را سرکوب کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N86434

وبگردی