آفتاب

تصویب کلیات اصلاح قانون مالیات / نظام مالیاتی فعلی کاملا سنتی است

تصویب کلیات اصلاح قانون مالیات / نظام مالیاتی فعلی کاملا سنتی است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس به کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم رای دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نادر قاضی‌پور به عنوان یکی از مخالفان کلیات این لایحه، اظهار کرد: شاه‌بیت این لایحه، گرفتن مالیات از نهادها، بنیادها و آستان‌های مقدسی است که تحت نظر رهبری فعالیت می‌کنند. این در حالی است که نباید در امور مربوط به رهبری که ستون نظام هستند، دخالت کرد.

وی با طرح این سوال که چه ابزاری برای تشخیص اموال، دارایی و ثروت مردم وجود دارد، افزود: ما شاهد این هستیم که کسانی که ثروت بالایی دارند از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند اما خانواده‌ای که تنها یک اتاق دارد، اگر سرپرست‌شان فوت کند باید آن اتاق را بفروشند و مالیات بر ارث پرداخت کنند.

جعفر قادری از موافقان کلیات این لایحه با اشاره به ایرادات جدی قانون مالیات‌های مستقیم، خاطرنشان کرد: برای کشوری که می‌خواهد وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد قانون مالیات باید به‌روز باشد و باید از ظرفیت مالیات استفاده کرد.

وی عدم شفافیت و فرار مالیاتی را نتیجه به‌روز نبودن قانون مالیات دانست و اظهار کرد: ما باید کمک کنیم که اشکالات و قوانین مادر برطرف شود زیرا قانون بد بهتر از بی‌قانونی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: خلاءهای موجود در قانون مالیات باعث شده مشکلاتی ایجاد شود و هر کدام از مسئولان اجرایی به رای و نظر خود عمل کنند.

محمود شکری از مخالفان کلیات این لایحه اظهار کرد: دولت گذشته قانون مالیات را بدون توجه به اینکه اصلاح کدام بخش از این قانون ضروری است، ارائه کرد. ما چطور می‌خواهیم درآمدهای مالیاتی را بالا ببریم در حالیکه مشکل اساسی ما در پرداخت مالیات است.

وی با بیان اینکه نمایندگان وظیفه دارند از حقوق مردم دفاع کنند، گفت: تصویب این قانون دغدغه‌ای را ایجاد می‌کند که سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق نیفتد.

شکری خواستار مخالفت نمایندگان با کلیات این لایحه شد تا لایحه به کمیسیون اقتصادی برگردد و با نظر همه نمایندگان و فعالان اقتصادی اصلاح شود.

محمدرضا پورابراهیمی دیگر موافق کلیات این لایحه نیز گفت: با تغییر دولت بحث بر سر این بود که آیا دولت جدید می‌خواهد این لایحه را از مجلس پس بگیرد یا نه؟ اما آقای وزیر در جلسه‌ای گفتند با این رویکرد موافقند و می‌خواهند این لایحه را به این شکل اجرا کنند پس دولت قبلی لایحه را به مجلس آورده، دولت فعلی بر آن صحه گذاشته و مرکز پژوهش‌ها نیز آن را تایید کرده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه با تصویب این قانون، تحولی در حوزه نظام مالیاتی ایجاد می‌شود، گفت: در حال حاضر سهم مالیات در GDP (درآمد ناخالص ملی) کشور ما نسبت به کشورهای منطقه حتی کشورهایی که وضعیت بدتری از ما دارند بسیار پایین است و ما باید اصلاحی در این بخش اعمال کنیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نظر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در این لایحه گنجانده شده، یادآور شد: در حال حاضر فرارهای مالیاتی سنگینی به دلیل فقر در نظام جامع اطلاعاتی وجود دارد و ما معتقدیم شفافیت اطلاعات باعث می‌شود درآمدهای مالیاتی به نحو خوبی تحقق یابد.

پورابراهیمی سهم مالیات در بودجه عمومی دولت را حداکثر بیست درصد دانست و گفت: ما در این قانون، نرخ مالیات را افزایش نداده‌ایم.

وی اضافه کرد:‌ در این قانون همچنین آمده که تمام نهادهای زیر نظر رهبری به اذن ایشان برای پرداخت مالیات اقدام کنند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان از نمایندگان خواست با تصویب کلیات این طرح، اقدام موثر مجلس در رسیدن به جایگاه اقتصاد بدون نفت را شکل دهند.

محمدحسن آصفری از دیگر مخالفان کلیات این لایحه نیز در این باره گفت: ما چه بانک جامعی از درآمد مردم داریم و بر اساس کدام اطلاعات می‌خواهیم مالیات بگیریم، چرا پیش از به دست آوردن اطلاعات قانون تصویب می‌کنیم، ضمن اینکه آثار و تبعات اجرای قانون نیز باید سنجیده شود.

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: در اصلاح قانون مالیات کسانی باید هدف قرار بگیرند که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند در حالیکه کسانی که درآمد جزئی دارند به موقع مالیات‌شان را پرداخت می‌کنند. در این قانون برای کسانی که یک شبه میلیاردر می‌شوند و به واسطه‌های مختلف به بابک خان زنجان و آقا شهرام جزایری تبدیل می‌شوند چه فکری شده است.

وی همچنین یادآور شد: شکی نیست که قانون فعلی اشکال دارد اما ما نباید قوانین را بدون مطالعه تصویب کنیم تا مجددا نیاز به اصلاح داشته باشد.

ایرج ندیمی از دیگر موافقان کلیات این لایحه با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی 300 ساعت روی این لایحه کار کرده، گفت: با تصویب این قانون، شناسنامه ثروت ایجاد می‌شود. نباید اینطور باشد که در کشور ما هر کسی که پول بیشتری دارد آدم بدی تلقی شود. این قانون به اصلاح این وضعیت کمک می‌کند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس با بیان اینکه باید نظام مالیاتی در قبال تحریم‌ها و کاهش چند برابری درآمد نفتی متحول شود، اظهار کرد: ما نیاز داریم درآمدهایی که به واسطه تحریم کاهش یافته را به نوعی جبران کنیم.

در ادامه عسگری نماینده دولت نیز ضمن حمایت از کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، گفت که ضمانت‌های اجرایی لازم در این قانون پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به دغدغه نمایندگان مخالف این لایحه، گفت که در متن لایحه به بسیاری از این دغدغه‌ها توجه شده است.

عسگری اضافه کرد: آنچه در مورد نهادهای مربوط به رهبری در لایحه آورده شده نیز نظر دفتر رهبری بدون یک کلمه کم و زیاد است.

وی در پایان گفت که نظام مالیاتی نیازمند اصلاح است تا بتوان به اهداف قانون برنامه دست یافت.

حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در اظهاراتی به نمایندگی از این کمیسیون، تصویب این لایحه را نقطه عطف تاریخ اقتصاد ایران دانست و گفت که وقت زیادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها صرف اصلاح این لایحه شده است.

وی با بیان اینکه کار عمیقی در اصلاح این قانون انجام شده، گفت: نظام مالیاتی ما یک نظام کاملا سنتی است و در بین کشورهای دنیا ما یکی از نظام‌های عقب افتاده مالیاتی را داریم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تلاش کمیسیون اقتصادی مجلس برای مدرن‌تر کردن نظام مالیات در کشور، گفت: نظام مالیاتی ما توسعه چندانی نیافته اما با تصویب این قانون و بخصوص با تدبیر نمایندگان در جزئیات آن، می‌توانیم چند گام به سمت بهتر شدن قانون پیش برویم.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان، با 158 رای موافق، 39 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر به کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم رای دادند.

انتهای پیام

کد N86420

وبگردی