آفتاب

بانکدار آلمانی: تحریم ایران بیشتر به ضرر خود ما تمام شد

بانکدار آلمانی: تحریم ایران بیشتر به ضرر خود ما تمام شد

برلین - ایرنا - رییس سابق بانک ایالتی بایرن آلمان تحریم های اقتصادی علیه ایران را بر فعالیت های این کشور بی تاثیر دانست و گفت:به خوبی دیدیم که ایرانی ها کاستی های ناشی از تحریم های غرب و اتحادیه اروپایی را از راه کشورهای دیگر جبران کردند و در واقع این خود ما بودیم که ضرر کردیم.

ˈمانفرد باوومنˈ که درگذشته سالها در قالب هیات های اقتصادی و بانکی سفرهای متعددی به ایران داشته و با مقام ها و نهادی های اقتصادی این کشور از جمله بانک مرکزی در زمینه ارائه تسهیلات سرمایه گذاری های مشترک همچون پروژه توانیر مشهد و کارخانجات نساجی مازندان همکاری داشته است،گفت: همیشه نگاه من برای مشارکت اقتصادی مثبت بوده و اینکه سطح همکاری های دو کشور مدتی به خاطر تحریم ها کاهش یافته است برایم بسیار ناراحت کننده بود.

این اقتصاددان آلمانی درمورد وضعیت اقتصاد و شرایط بازارهای مالی ایران گفت: این کشور به صورت اصولی از ظرفیت های بسیار بالایی برای توسعه و پیشرفت برخوردار است با توجه به مردم روشنفکر، فرهنگ و تاریخ غنی این کشور مشکلات اقتصادی به سرعت قابل جبران خواهد بود.

باوومن با ابراز امیدواری به اینکه هرچه زودتر تحریم های غرب علیه ایران به طور کامل لغو شود، گفت: مسئله تحریم ها سیاست و منافع اقتصادی کشورهای مختلفی از جمله خود تحریم کنندگان و به ویژه آلمان را در برگرفته و آرزوی من این است که ایران قادر به استفاده و ظهور همه ظرفیت ها و توانمندی های خود باشد و چیزی مانع از آن نشود.

این بانکدار باسابقه آلمانی در رابطه با چشم انداز حضور دوباره شرکت های اقتصادی این کشور در بازار ایران و مشارکت در سرمایه گذاری های مشترک،گفت: من بسیار به این اتفاق خوشبین هستم زیرا وجهه آلمانی ها در بین مردم ایران همیشه خوب بوده است و اعتقاد دارم که اگر شرایط سیاسی به نسبت آرام شود، شرکت های بزرگ اقتصادی آلمان در ایران بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

باوومن یادآور شد: البته تا جایی که من اطلاع دارم شرکت های آلمانی و دیگر کشورهای اروپایی در زمان اعمال تحریم ها نیز همکاری های خود با تهران را به طور کامل قطع نکرده و از طریق کشورهای ثالث این همکاری ها هرچند در سطحی پایین تر ادامه داشته است.

وی افزود: البته واقعیت این است که بسیاری از شرکت ها در دیگر کشورها از عقب نشینی آلمان از بازار ایران استفاده کرده و حضور خود را افزایش دادند و امروز که با توافق ژنو و لغو مرحله ای تحریم ها شرایط برای حضور دوباره در بازار ایران و زمینه سرمایه گذاری های اقتصادی در این کشور فراهم شده باید نسبت به جبران گذشته اقدام کنیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا دولتمردان کشورش به اندازه کافی برای ورود شرکت های اقتصادی و تجار آلمانی به بازار ایران تلاش می کنند؟، گفت: آرزوی من و همه کسانی که در بخش اقتصادی و در شرکت های بزرگ و کوچک فعالیت می کنند این است که دولت زمینه را فراهم کرده و امکانات کافی و لازم را برای ازسرگیری دوباره روابط اقتصادی با ایران ایجاد کند.

باوومن تاکید کرد: دولت جدید آلمان باید اقدامات مشخص و عملی را در دستور کار خود قرار دهد و فقط به بیان کلمات توخالی و شعار اکتفا نکند و در این راه تمام تلاش خود را برای کمک به بهبود روابط تجاری و اقتصادی با ایران و کمک به شرکت های اقتصادی این کشور برای ورود به بازار پرسود ایران انجام دهد.

این اقتصاددان آلمانی افزود: این اصلا قابل قبول نیست که دیگر شرکت های خارجی در ایران باشند اما دست و پای شرکت های ما برای حضور در بازار اقتصادی ایران بسته باشد،این عادلانه نیست و من امیدوارم که سیاستمداران ما در این زمینه به صورت مسوولانه عمل کنند و همیشه منافع اقتصادی کشور را مد نظر داشته باشند.

اروپام **2051** 1701**1337
کد N86382

وبگردی