آفتاب
جلالی در نشست خبری تشریح کرد؛

جزئیات برگزاری نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس اسلامی در تهران

جزئیات برگزاری نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس اسلامی در تهران

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی ضمن تشریح جزئیات این اجلاس در تهران گفت: نهمین اجلاس اتحادیه مجالس اسلامی بسیار فعال و با مشارکت خوب روسا و هیات های مجالس خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، کاظم جلالی سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در کنفرانس خبری خود که در حاشبه برگزاری جلسه علنی مجلس در روز سه شنبه برگزا شد ضمن تشریح برنامه های این اجلاس که اواخر بهمن ماه در تهران برگزار می شود، گفت: اتحادیه بین المجالس اسلامی از جمله اتحادیه هایی است که مقر دبیرخانه آن در تهران است و به همت مجلس شورای اسلامی این اتحادیه با حضور فراگیر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی سابق تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه اجلاس تاسیسی این اتحادیه در سال 78 و همزمان با مجلس پنجم تشکیل و پس از آن اساسنامه اتحادیه در همان اجلاس به تصویب رسید، افزود: معرفی و ترویج اصول والای اسلام با تاکید بر جنبه های تمدنی آن، تحکیم و پشتیبانی از اصول اسلامی شورا، ارائه چارچوبی برای همکاری و هماهنگی گسترده و ثمربخش بین مجالس و پارلمان های اسلامی، ترغیب دیدار و گفتگو میان مجالس کشورهای عضو و نمایندگان آن و تبادل تجارب پارلمانی، بحث و بررسی مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و پرداختن به چالش های جدی و تلاش برای برخورد با سلطه فرهنگی و اقتصادی، تقویت همکاری با سازمان های پارلمانی دولتی و غیردولتی دیگر و نیز تاکید بر اینکه در اموری که صلاحیت داخلی هر یک از کشورها است کشورهای دیگر مداخله نداشته باشند، از جمله موارد منظور شده در این جلسه است.

جلالی با بیان اینکه این اتحادیه دارای چهار رکن است، ادامه داد: این کنفرانس که نشست روسای مجالس اسلامی است در گذشته هر دو سال یکبار بود، اما بعد از اصلاح اساسنامه مقرر شد سالی یکبار روسای مجالس اجلاس داشته باشند. کمیته عمومی که سالی یکبار اجلاسیه دارد و دو نفر از نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی در آن عضو هستند. سوم کمیته اجرایی که سالی دوبار تشکیل شده و متشکل از 15 نماینده از 15 کشور در منطقه عربی، آفریقایی و آسیایی است و چهارم دبیرخانه که مقر آن در تهران است.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی با بیان اینکه این اتحادیه چهار کمیته تخصصی دارد، گفت: امور سیاسی و روابط خارجی، اقتصادی و محیط زیست، حقوق بشر، زن و خانوده، و کمیته امور فرهنگی، حقوقی و گفتگوی تمدن ها و ادیان چهار کمیته تخصصی آن است.

جلالی خاطر نشان کرد: یک کمیته دائمی هم در دو سال اخیر به عنوان کمیته فلسطین و نیز کنفرانس نمایندگان زن کشورهای اسلامی که در حاشیه نشست برگزار می شود، به این کمیته ها اضافه شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه این اتحادیه تاکنون در حد روسای مجالس هشت نشست برگزار کرده و نیز دو نشست فوق‌العاده در تیر ماه 89 در دمشق و دی ماه 89 در ابوظبی عمارات داشته است، گفت: کنفرانس نهم باید در آفریقا و کشور بورکینافاسو برگزار می شد، اما پس از اینکه این کشور از برگزاری کنفرانس عذرخواهی کرد، پروفسور محمود قلیچ دبیرکل این اتحادیه نامه ای به آقای لاریجانی داد و تقاضا کرد این اجلاس در تهران برگزار شود که جمهوری اسلامی ایران نیز از این پیشهاد استقبال و میزبان اجلاس نهم را پذیرفت.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی افزود: شعار این کنفرانس «پارلمان های اسلامی، همبستگی، عدالت، پیشرفت» است که تلاش می کنیم با موفقیت و با حضور کشورهای اسلامی و روسای پارلمان های آن به خوبی برگزار شود.

جلالی هدف از برگزاری این کنفرانس را تعمیق بخشی همبستگی بین کشورهای اسلامی و پیوندهای مشترک بین کشورهای اسلامی و یافتن راه هایی برای چالش های پیش رو دانست و خاطر نشان کرد: این کنفرانس همانند همه کنفرانس های بین المللی با هدف مدیریت همه کشورهای عضو و مشارکت کامل در مباحث مختلف برگزار می شود.

وی به تشریح برنامه های این اجلاس پرداخت و گفت: جمعه 25 بهمن نشست سی‌ام کمیته اجرایی در یک روز برگزار می شود و در همان روز سومین نشست امور داخلی کمیته فلسطین تشکیل خواهد شد.

جلالی افزود: شنبه بیست‌وششم و یکشنبه بیست‌وهفتم بهمن نشست دوم کمیته تخصصی امور سیاسی و روابط خارجی و نیز نشست کمیته های امور اقتصادی و محیط زیست، حقوق بشر، زن و خانواده و فرهنگی برگزار می شود.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی ادامه داد: یکشنبه بیست‌وهفت بهمن سومین کنفرانس زنان نماینده مجالس کشورهای اسلامی، دوشنبه بیست‌وهشت بهمن نشست شانزدهم کمیته عمومی و نیز کمیته نگارش به منظور تهیه بیانیه نهایی کنفرانس و همچنین نشست مشورتی گروه آفریقا، عرب و آسیا به شکل جداگانه برگزار می شود.

جلالی گفت: سه شنبه بیست‌ونهم و چهارشنبه سی‌ام بهمن کنفرانس نهم روسای مجالس برگزار خواهد شد، به طوریکه سه شنبه افتتاحیه کنفرانس و چهارشنبه شب اختتامیه آن برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دعوت نامه ها به کشورهای اسلامی عضو ارسال شده و پیام دعوت از طریق تماس های تلفنی و ارتباط با روسای مجالس توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اسلامی برقرار شده است، گفت: این اجلاس یکی از اجلاس های بسیار فعال با مشارکت خوب روسا و هیات های مجالس خواهد بود.

جلالی با بیان اینکه در این اتحادیه 53 کشور عضو هستند، ادامه داد: هنوز عدد کاملی از میهمانان این کنفرانس نداریم، اما تاکنون بیش از حد نصاب اعلام مشارکت شده است.

وی همچنین درباره اینکه سخنران افتتاحیه و اختتامیه چه کسی خواهد بود، گفت: هنوز سخنرانان مشخص نشده، اما شخصیت ها، رجال کشور و نمایندگان به عنوان میزبانان کنفرانس شرکت خواهند کرد.

کد N86158

وبگردی