آفتاب

پنج انجمن حقوقی و وکلای ترکیه علیه اردوغان اعلام جرم کردند

پنج انجمن حقوقی و وکلای ترکیه علیه اردوغان اعلام جرم کردند

آنکارا - ایرنا - اعضای پنج انجمن حقوقی و وکلای ترکیه با مراجعه به دادسرای استانبول، علیه ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر این کشور اعلام جرم کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈرادیکالˈ، اعضای ˈانجمن عدالت و حقوقˈ ، ˈائتلاف حقوقدانان مستقلˈ ، ˈوکلای سفیدˈ، ˈانجمن وکلای جوانˈ و گروه ˈاصلاحات در دستگاه قضاییˈ ترکیه ، اردوغان نخست وزیر ترکیه را به تلاش برای اعمال نفوذ و تاثیر بر روند پیگیری قضایی پرونده فساد مالی در این کشور متهم کردند.

اعضای پنج انجمن مذکور علیه ˈافکان آلاˈ وزیر کشور و ˈبکر بوزداغˈ وزیر دادگستری ترکیه ، همچنین چند وزیر سابق که متهم به ارتباط با فساد مالی شده اند ، اتهامات مشابهی را مطرح و علیه آنان نیز اعلام جرم کرده اند.

در پرونده فساد و ارتشا توسط پلیس و دادستان استانبول شماری از مقامات دولتی ترکیه، دو نفر از فرزندان وزرای سابق کابینه و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام فساد و اخذ رشوه بازداشت شدند.

دولت اردوغان عناصر نفوذی ˈجماعت گولنˈ به دستگاههای دولتی را عامل اغتشاش در جامعه دانسته و مدعی است که آنان با نفوذ به دستگاههای شهربانی و قضایی با افشای برخی اسناد، علیه دولت ترکیه توطئه کرده اند.

پس از افشای فساد مالی در دستگاههای دولتی ترکیه ، آنکارا بیش از هزاران نفر از روسا و ماموران پلیس و صدها نفر از دادستانها و قضات را که مخالف اردوغان بودند، از سمت خود برکنار و یا محل خدمت آنان را تغییر داد.

خاورم ** 2010**230**1651
کد N85992

وبگردی