آفتاب

محاکمه محمد مرسی مستقیما از تلویزیون دولتی مصر پخش می شود

محاکمه محمد مرسی مستقیما از تلویزیون دولتی مصر پخش می شود

تهران - ایرنا-ئجلسه امروز محاکمه رئیس جمهور برکنار شده مصر مستقیما از تلویزیون دولتی این کشور پخش می شود.

شبکه الجزیره روز سه شنبه اعلام کرد: ˈمحمد مرسیˈ امروز در پرونده موسوم به ˈحمله به زندان ها در جریان انقلاب ژانویهˈ محاکمه می شود.

در حالی که مرسی پیش از این هم در پرونده دیگری محاکمه شد و بر خلاف محاکمه های حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع، جلسات محاکمه وی بدون حضور رسانه ها برگزار شد اما این بار رویدادهای محاکمه مستقیما پخش می شود.

مرسی متهم به جاسوسی و همدستی و توطئه با همکاری حماس برای فرار از زندان ˈوادی النترونˈ است.

علاو ه بر مرسی، بیش از 130 نفر دیگر از جمله چند تن از رهبران اخوان المسلمین، برخی اتباع فلسطینی عضو حماس و لبنانی های عضو حزب الله هم در این پرونده محاکمه می شوند.

اتباع خارجی به صورت غیابی محاکمه می شوند.

مرسی و سایر افراد این پرونده همچنین متهم هستند در جریان فرار از زندان در جریان انقلاب، اقداماتی انجام داده اند که ˈخدشه به استقلال و تمامیت ارضی کشورˈ تلقی می شود.

وزارت کشور مصر نیروها و تجهیزات نظامی زیادی را برای پوشش امنیتی محاکمه مرسی بسیج کرده است.

مرسی برای شرکت در جلسه محاکمه از زندان به دانشکده پلیس منتقل شده است.

مخالفان کودتای نظامی خواستار برگزاری تظاهرات برای محکوم کردن این محاکمه شده اند.

نکته قابل توجه در محاکمه امروز مرسی این است که امروز مصادف است با سومین سالگرد ˈجمعه خشمˈ که یکی از روزهای سرنوشت ساز در روند انقلاب مصر است.

مخالفان کودتای سیاسی تابستان گذشته در مصر می گویند مسئولان کنونی این کشور عمدا این تاریخ را برای محاکمه انتخاب کرده اند، آنان با این کار انقلاب 25 ژانویه ( 5 بهمن ) و روند شکل گیری و پیروزی آن را هدف قرار داده اند.

مترجمام* 1491 *1446
کد N85951

وبگردی