آفتاب

آمریکا 24 بالگرد آپاچی به عراق می فروشد

آمریکا 24 بالگرد آپاچی به عراق می فروشد

کاخ سفید اعلام کرده است در صورت موافقت کنگره آمریکا، 24 بالگرد نظامی آپاچی به عراق می فروشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) دیروز دوشنبه به کنگره اعلام کرد که قصد فروش 24 بالگرد آپاچی به عراق به ارزش چهار میلیارد و 800 میلیون دلار را دارد.

کنگره 15 روز فرصت دارد که در مورد طرح فروش این بالگردها به عراق تصمیم گیری کند و به نوشته خبرگزاری فرانسه هنوز مشخص نیست که آیا قانونگذاران آمریکایی با این قرارداد موافقت خواهند کرد یا خیر.

این قرارداد همچنین شامل فروش 480 موشک هلفایر (آتش جهنم) و همچنین آموزش خلبان های عراقی با بالگردهای آپاچی نیز می شود. رقمی که برای آموزش خلبانان عراقی از سوی آمریکا اعلام شده یک میلیارد و 370 میلیون دلار است.

گفته می شود فروش این تسلیحات به عراق برای کمک به مبارزه این کشور با شبه نظامیان به ویژه گروه های مرتبط با القاعده انجام می شود. این در حالی است که در ماه های گذشته نیز خبرهایی در مورد فروش هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های هلفایر توسط واشنگتن به بغداد منتشر شده بود.

بر اساس این گزارش، "نوری المالکی" نخست وزیر عرق، خواستار استفاده از تسلیحات و همچنین اطلاعات آمریکا در مبارزه با القاعده شده است. در ماه گذشته اعلام شد که آمریکا به بهانه مبارزه با القاعده در حال ارسال مخفیانه هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های هوا به زمین "هلفایر" به عراق است اقدامی که می تواند زمینه ساز حضور مجدد نظامیان ایالات متحده در این کشور عربی باشد.

 ارتش عراق به تازگی عملیات گسترده ای را علیه القاعده در استان الانبار آغاز کرده و این به دلیل گسترش یافتن فعالیت های این شبکه تروریستی در عراق ظرف یک سال اخیر انجام می شود. آمریکا مدعی است که ارسال این تجهیزات به دلیل درخواست "نوری المالکی" نخست وزیر عراق از "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، انجام می شود.

آمریکا به سبب آنکه عراق حاضر نشد در سال 2010 میلادی توافقنامه امنیتی را با واشنگتن امضا کند مجبور شد تمام نیروهای خود را از این کشور عربی خارج کند. اکنون شدت یافتن فعالیت های القاعده در عراق بهانه ای شده تا آمریکا با ارسال جنگ افزارهای مختلف زمینه حضور مجدد خود را در این کشور مهیا کند.

ارتش عراق ارتشی نوپاست که نیروهای آن توسط آمریکا آموزش دیده اند، اما این نیروها توانایی کار کردن با جنگ افزارهای پیشرفته را ندارند از همین رو همراه با هر محموله نظامی، بدون شک تعدادی از نظامیان آمریکایی در پوشش کارشناس وارد عراق خواهند شد.

کد N85700

وبگردی