آفتاب

دو عاملی که در نشست ژنو دو می توان روی آن حساب کرد

دو عاملی که در نشست ژنو دو می توان روی آن حساب کرد

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی با بیان اینکه نشست ژنو دو با نقاط کوری مواجه است نوشت تنها دو مورد است که می توان درباره این نشست روی آن حساب کرد.

به گزارش خبرآنلاین، الشرق الاوسط در مقاله ای تحلیلی درباره نشست ژنو دو با بیان اینکه قطعا طرفین به همه خواسته های خود نخواهند رسید، دو عامل را که می توان روی آن حساب کرد نام برد.

این روزنامه می نویسد: دشوار است بگوئیم طرفین از اساس و محور خواسته های خود دست می کشند یعنی هیات نظام فکر انتقال قدرت را بپذیرد و کناره گیری اسد را قبول کند یا اینکه هیات مخالفان ماندن اسد و نقشش را در آینده سوریه بپذیرد.

اما می توان روی دو عامل به همراه ادامه مذاکرات حساب کرد. نخست بروز تغییرات میدانی که موازنه قوا در داخل سوریه را تغییر دهد و بر طرفین نزاع تاثیر گذار باشد و پس از یک طرف پیشروی کند و طرف دیگر عقب نشینی کند.

عامل دوم بروز تغییرات منطقه ای و بین المللی است که ممکن است به انقلاب در مواضع کنونی منتهی شود بویژه تغییراتی که بیشترین تاثیر را بر روند مساله سوریه و تحولات آن بگذارد. اما به انتظار این تغییرات نشستن نمی تواند از سوی مخالفان سوری پذیرفته باشد زیرا آنگاه زمان به معنی تلفات بیشتر انسانی و مادی برای سوریها خواهد بود که این امر برای نظام اهمیتی ندارد زیرا آنچه برای نظام اهمیت دارد حفظ موجودیت خودش است.

به همین دلیل نظام مانعی نمی بیند که این مساله طولانی شود و مانند سه سال گذشته به نحوی از زمان به نفع خود استفاده کند. این امر مخالفان را به سوی ترک مذاکرات و اعلام شکست مذاکرات ژنو دو سوق خواهد داد که به معنی بسته شدن درهای راه حل سیاسی است. اگر چنین اتفاقی بیفتد برای جامعه بین المللی بد خواهد شد.

4949

کد N85308

وبگردی