آفتاب

ناتو: حمایت مالی جهان از نیروهای افغانستان با خطر روبروست

ناتو: حمایت مالی جهان از نیروهای افغانستان با خطر روبروست

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد که کابل با به تأخیر انداختن امضای موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا، تداوم حمایت مالی جهان از نیروهای امنیتی افغانستان را با خطر روبرو کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: رهبری سیاسی افغانستان نباید تأثیرات منفی امضا نکردن موافقت‌نامه امنیتی در کشورهای کمک‌کننده به افغانستان را نادیده بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر موافقت‌نامه‌ای که اساس حقوقی ماموریت آموزشی آمریکا-ناتو پس از ۲۰۱۴ در افغانستان را مشخص کند، وجود نداشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که گزینه صفر تنها گزینه باشد.

گزینه صفر به معنی خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان است؛ چنانچه شکست در مذاکرات مشابه میان دولت آمریکا و عراق در سال ۲۰۱۱ منجر به آن شد که آمریکا به گزینه صفر رو آورده و تمامی نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

دبیرکل ناتو گفت: اگر نیروهای ما پس از ۲۰۱۴ در افغانستان حضور نداشته باشند، بسیار مشکل خواهد بود که برای نیروهای امنیتی افغانستان منابع مالی جستجو کرد.

وی ادامه داد: من نمی‌دانم دولت افغانستان چگونه قادر است بدون کمک مالی جامعه جهانی، هزینه نیروهای امنیتی خود را تامین کند. این وضعیت کمک‌های توسعه‌ای به افغانستان را نیز به خطر می‌اندازد.

به گزارش بی.بی.سی، کشورهای عضو ناتو تعهد کرده‌اند که پس از ۲۰۱۴ سالانه حدود چهار میلیارد دلار برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان به دولت این کشور کمک کنند.

واشنگتن می‌خواست این موافقتنامه در اکتبر سال گذشته امضا شود.

ناتو اعلام کرده که دیگر کشورهای عضو این سازمان نیز حاضرند در ماموریت افغانستان کمک کنند اما منتظرند تعهدات خود را پس از امضای موافقت‌نامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا اعلام کنند.

انتهای پیام

کد N85290

وبگردی