آفتاب
معاون اول رییس جمهور:

دولت از طرح‌های فناورانه قابل اجرا حمایت می‌کند

دولت از طرح‌های فناورانه قابل اجرا حمایت می‌کند

یکی از چالش‌های پیش روی کشور مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هواست که با توسعه فناوری پیل سوختی و استفاده از این فناوری در بخش حمل و نقل عمومی به عنوان یک اولویت، گام مؤثری در جهت کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه برای حمایت دانش و فناوری‌های جدید، اراده کافی در میان مسئولان کشور وجود دارد، گفت: دولت با وجود محدودیت در منابع، از طرح‌ها و برنامه‌های فناورانه قابل اجرا حمایت می‌کند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز -دوشنبه- در جلسه ستاد توسعه فناوری پیل سوختی، با اشاره به افزایش 20 برابری اعتبار صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: ستاد می‌تواند با بهره‌گیری از منابع این صندوق برنامه‌ریزی مناسبی برای دستیابی به اهداف مدنظر و توسعه فناوری پیل سوختی داشته باشد.

معاون اول رییس‌جمهور بر لزوم اولویت‌بندی و تعیین کاربردهای ضروری‌تر فناوری پیل سوختی تاکید کرد و افزود: یکی از چالش‌های پیش روی کشور مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هواست که با توسعه فناوری پیل سوختی و استفاده از این فناوری در بخش حمل و نقل عمومی به عنوان یک اولویت، گام مؤثری در جهت کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد.

در این جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز حضور داشتند، گزارشی از انواع پیل سوختی و کاربردهای آن، مزیت‌های استفاده از پیل سوختی و روند توسعه فعالیت‌های مرتبط با هیدروژن و پیل سوختی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه و میزان سرمایه‌گذاری آنها در این بخش ارائه شد.

در این نشست همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه فناوری پیل سوختی در کشور همچون مطالعات و بررسی‌های فنی و اقتصادی، امکان‌سنجی، تدوین سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی و برنامه عملیاتی آن اشاره شد و برخی موانع و راهکارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه تصمیماتی نیز اتخاذ و مقرر شد دبیرخانه در جلسات کمیته راهبری پیل سوخت، بازارهای دارای اولویت را برای استفاده از فناوری پیل سوختی مشخص کند.

پیل‎‎‎‎‎‎‎‎‎های سوختی، فناوری جدیدی برای تولید انرژی هستند که بدون ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی، از ترکیب مستقیم بین سوخت و اکسیدکننده، انرژی الکتریکی با بازدهی بالا تولید می‎‎‎‎کنند. پیل سوختی یک سیستم الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی سوخت را مستقیماً به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این تبدیل مستقیم بوده و بنابراین از بازده بالایی برخوردار است. در واقع می‌توان گفت که در این تبدیل از عمل عکس الکترولیز آب استفاده می‌گردد، به عبارت دیگر از واکنش بین هیدروژن و اکسیژن، آب، حرارت و الکتریسیته تولید می‌شود.

از پیل‌های سوختی می‌توان برای تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز در مناطقی که دور از شبکه‌های سراسری انتقال و توزیع برق هستند، استفاده کرد. بازار مولدهای نیروگاهی پیل‌سوختی بسیار گسترده است و به عنوان نیروی پشتیبان در مواقع اضطراری در مخابرات، صنایع پزشکی، ادارات، بیمارستان‌ها، هتل‌های بزرگ و سیستم‌های کامپیوتری به کار می‌رود.

کد N85058

وبگردی