آفتاب

شرکت ها و صاحبان صنایع ایتالیا درپی جبران مبادلات تجاری با ایران

شرکت ها و صاحبان صنایع ایتالیا درپی جبران مبادلات تجاری با ایران

رم - ایرنا - بازرگانان ، شرکت ها و صاحبان صنایع ایتالیا پس از توافق هسته ای و تعدیل بخشی از تحریم ها ، درپی جبران مبادلات تجاری قبل از تحریمات با ایران هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، ایتالیا به دنبال جبران مبادلات تجاری قبل از تحریمات با ایران است و این کشور به دنبال تعدیل برخی از تحریم ها قصد دارد تا حجم مبادلاتی خود با جمهوری اسلامی را بطور معنی داری جبران کند.

مبادلات تجاری میان ایتالیا و ایران تا قبل از به اجرا گذاشته شدن تحریمات ، به حدود هفت میلیارد دلار در سال می رسید که از این مقدار پنج میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به ایتالیا و مابقی مربوط به صادرات ایتالیا به ایران بود ، اما پس از به اجرا گذاشته شدن تحریم ها ، مبادلات تجاری میان دو کشور به 800 هزار دلار رسید.

شرکت های ایتالیایی فعال تر در ایران بیشتر در بخش های پتروشیمی ، ساختاری ، مبلمان و صنایع غذایی فعالیت کرده و پس از تعدیل تحریم ها می توانند فعالیت های گذشته را جبران کنند و حتی شرکت های بیمه نیز از این مهم بی بهره نخواهند ماند.

بدین ترتیب بسیاری از کارآفرینان ایتالیایی که به دنبال بازارهای خارجی برای خروج از بحران اقتصادی هستند، امیدوارند بتوانند سهم مهم و معنی داری را از بازار ایران پس از تعدیل تحریم ها بدست آورند.

یکی از تدابیری که برای تعدیل تحریم ها علیه ایران اتخاذ شد مربوط به افزایش سقف مبادلات بانکی به سوی ایران می شود که از 40 هزار یوروی کنونی به 400 هزار یورو افزایش یافت.

وزارت خارجه ایتالیا نیز اخیرا فهرستی از تعدیل تحریم ها را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد تا صاحبان صنایع و بازرگانان ایتالیایی با مراجعه به آن اطلاعات لازم را برای کار با ایران کسب کنند.

ˈ جهانبخش مظفری ˈ سفیر ایران در ایتالیا اخیرا اظهار داشت زمینه توسعه روابط میان ایران و ایتالیا افزایش یافته و در شرایطی که صحبت از کاهش تحریم ها است شرکت های ایتالیایی نسبت به گشایش فعالیت های گذشته اقتصادی با ایران بسیار امیدوار شده اند.

بسیاری از شرکت های تجاری و نفتی و گازی ایتالیایی در بخش های دولتی و خصوصی که بخاطر تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران متضرر شدند پس از توافق ژنو نسبت به همکاری مجدد با ایران اعلام آمادگی کرده اند.

ایتالیا به عنوان عضو گروه جی هشت از کشورهای مهم اتحادیه اروپا محسوب می شود و درچند ماه اخیر مواضع سازنده و مثبتی در قبال موضوع هسته ای ایران اتخاذ کرده است و نخستین کشور اروپایی بود که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نماینده خود را به تهران فرستاد.

ˈ اما بونینو ˈ وزیر امورخارجه ایتالیا اخیرا اظهار داشت در آستانه تعدیل تحریم ها، از هم اکنون یک صف از کشورهایی تشکیل شده است که آماده حضور در ایران برای تجارت هستند اما ایتالیا از این نظر نسبت به انگلیسی ها و فرانسوی ها هشیارتر بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی رژیم صهیونیستی از نزدیکی سیاسی و اقتصادی میان ایتالیا و ایران، گفت: ایتالیا مطابق با تعدیل تحریم ها در قبال ایران به پیش خواهد رفت.

شرکت نفت «انی» ایتالیا نیز در مسابقه برای از سرگیری فعالیت های خود در ایران پس از کاهش تحریم ها است. ˈپائولو اسکارونیˈ مدیر عامل این شرکت پیشتر اظهار داشت که شرکت انی نخستین شریک بین المللی در ایران است و از سال 1955در این کشور حضور دارد و ما آماده افزایش فعالیت های خود در ایران هستیم و فرصت ها در بخش نفت و گاز بسیارند، به شرطی که تحریم ها برداشته شوند.

رفت و آمدهای اخیر مقامات و هیات های گوناگون میان ایران و ایتالیا و به ویژه سفر دو وزیر کابینه دولت رم، یک هیات پارلمانی و نخست وزیر پیشین این کشور به تهران و همچنین سفر وزیر فرهنگ و گردشگری ایتالیا به ایران حاکی از حرکت شتابان موتور روابط تهران – رم بعد از آغاز بکار دولت تدبیر و امید و به ویژه بعد از امضای توافقنامه ژنو میان ایران و گروه 1+5 است و ایتالیا مصمم است در مسابقه ای که بین اروپایی ها برای گسترش روابط با ایران شکل گرفته، گوی سبقت را از دیگران برباید.

اروپام ** 2171/1547
کد N84988

وبگردی