آفتاب

تلاش بانک مرکزی ترکیه برای نجات لیر

تلاش بانک مرکزی ترکیه برای نجات لیر

آنکارا - ایرنا - بانک مرکزی ترکیه که به رغم تزریق میلیاردها دلار به بازار این کشور نتوانسته مانع از کاهش ارزش ˈلیر ترکˈ در برابر ارزهای خارجی شود، فردا نشست اضطراری برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی ترکیه که در پی تزریق میلیاردهای دلار به بازارهای ارزی این کشور نتوانسته است مانع از کاهش ارزش پول این کشور مقابل ارزهای خارجی در 11 روز گذشته شود، فردا (سه شنبه) در نشستی اضطراری کمیته سیاست های پولی این بانک را تشکیل خواهد داد.

بانک مرکزی ترکیه بعد از ظهر امروز اعلام کرد که کمیته سیاست پولی این بانک برای بررسی وضعیت برابری پول ملی این کشور در مقابل ارزهای خارجی فردا نشست فوق العاده برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که ترکیه با بحرانی سیاسی در پی رسوایی مالی در این کشور دست و پنجه نرم می کند، ارزش پول ملی این کشور امروز به پایین ترین سطح تاریخی در برابر دلار آمریکا رسید.

هر دلار آمریکا امروز در بازار ارز استانبول 37/2 لیر ترک به فروش رفت.

به گفته کارشناسان، بانک مرکزی ترکیه از چند روز پیش برای جلوگیری از کاهش ارزش لیر حدود 4 میلیارد دلار به بازار آزاد، ارز تزریق کرد، ولی نتوانسته از روند صعودی نرخ دلار در قبال لیر ترک جلوگیری کند.

ˈبارش بالجسˈ کارشناس اقتصادی روزنامه ˈحریتˈ پیشتر نوشته بود: چندین شرکت تجاری به دلیل افزایش نرخ دلار، ورشکستگی خود را اعلام کرده و در صورت ادامه تنش سیاسی در ترکیه در هفته های آینده این کشور شاهد افت بیشتر نرخ لیر ترک در قبال ارزهای معتبر خواهد بود.

وی توضیح داد: بانک مرکزی ترکیه نرخ دلار در آخر سال 2013 میلادی را 92/1 لیر پیش بینی کرده بود و اغلب شرکت ها بر اساس این تخمین، حساب های خود را برای سال جدید میلادی محاسبه کرده بودند که با افزایش نرخ دلار، شرکت ها با مشکلات مالی بزرگی رو به رو شدند.

نرخ دلار در پیش از بروز بحران سیاسی در ترکیه حدود 90/1 لیر بود.

خاورم ** 2010** 230**1010
کد N84976

وبگردی