آفتاب

اولاند وارد ترکیه شد

اولاند وارد ترکیه شد

آنکارا – ایرنا – ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه وارد آنکارا شد و مورد استقبال رسمی ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه قرار گرفت.

به گزارش ایرنا ، وی نخستین رییس جمهوری فرانسه است که پس از 22 سال به ترکیه سفر می کند.

روسای جمهوری فرانسه و ترکیه پس از دیدار قرار است در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کنند.

اولاندا سپس با ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر،ˈکمال قلیچدار اوغلوˈ رهبر حزب جمهوریخواه خلق بعنوان بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه و ˈ راکل دینک ˈ همسر ˈ هرانت دینکˈروزنامه نگار ارمنی که پنج سال پیش در استانبول ترور شد ، دیدار و گفت و گو می کند.

بر اساس این گزارش٬ رییس جمهوری فرانسه با مقامات ترکیه درباره روابط و مناسبات دوجانبه، تقویت همکاری های سیاسی ، اقتصادی و فرصت های جدید همکاری دو کشور تحولات سوریه و روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت وگو خواهد کرد.

روسای جمهوری فرانسه و ترکیه همچنین درباره تازه ترین مسایل مهم منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر خواهند کرد .

پیش بینی می شود در سفر 2 روزه اولاند به ترکیه چند توافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری در بخش های مختلف میان دو کشور امضا شود.

اولاند و گل همچنین فردا (سه شنبه) در نشست همکاری مشترک ترکیه - فرانسه در استانبول شرکت می کنند.

اولاندا در حالی به ترکیه سفر می کند که روابط دوکشور پس از طی کردن یک دوره سخت به ویژه در دوره ˈنیکولای سارکوزیˈ رییس جمهوری سابق فرانسه و ممانعت پاریس از روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و مصوبه پارلمان این کشور که انکار نسل کشی کشتار ارامنه در دوره امپراتوری عثمانی در ترکیه در سال 1915 میلادی، جرم تلقی کرده، می رود تا وارد دور تازه ای شود.

ترکیه استفاده از اصطلاح ˈنسل کشیˈ را برای آنچه در دوره عثمانی برای ارامنه رخ داده، رد می کند.

خاورم/2011** 230 -1010
کد N84853

وبگردی