آفتاب
معاون حوزه‌های علمیه کشور:

کتاب‌های حوزوی باید با نیازهای بین‌المللی همخوانی داشته باشد

کتاب‌های حوزوی باید با نیازهای بین‌المللی همخوانی داشته باشد

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم حضور بیشتر کتب حوزوی در مجامع بین‌المللی تاکید کرد و گفت: سند راهبردی حضور کتب حوزه در عرصه بین‏‌الملل، با همکاری معاونت بین‎الملل و پژوهش حوزه تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‏‌الاسلام والمسلمین علی عماد در نشستی خبری گفت: 65 هزار عنوان کتاب به طور معمول هر ساله در ایران منتشر می‎شود که نزدیک به 70 درصد تمام مراجعات و استنادات پژوهش‏‌های علمی نیز به این کتب انجام می‏‌شود.

نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری کتاب سال حوزه گفت: پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در دو قالب کتاب و پایان نامه سطح چهار، اقدام به بررسی و انتخاب برترین آثار کرده است که امسال 778 اثر شامل 706 کتاب و مابقی پایان‎نامه علمی به دبیرخانه ارسال شده است.

عماد افزود: آثار نسبت به سال گذشته 19 درصد کاهش یافته است که دلیل آن عدم ارسال آثار کم کیفیت در حوزه علمی و اقتصاد نشر است که در این زمینه امیدواریم نهادهای ذی ربط نسبت به حمایت از اقتصاد نشر و کتاب فعال‏تر عمل کنند.

وی یکی از بایسته‎های اصلی در انتشار کتب در حوزه را استفاده همگانی از کتب در حوزه ملی و بین‎المللی دانست و گفت: باید این کتب با ادبیات رایج مردم و حوزه بین‏‌الملل همخوانی داشته باشد تا بیشترین استفاده از این آثار صورت گیرد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: بیشتر آثار تولید شده در حوزه بیشتر برای فضای سرزمینی ایران تعریف شده است و کمتر شاهد حضور کتب فاخر حوزوی در عرصه بین‏‌الملل هستیم.

عماد تاکید کرد: باید کتب فاخر ایرانی با رویکرد تمدن‌سازی و ناظر به کلیت نظام اسلامی در جهان اسلام به شکل وسیع عرضه شود تا بتوانیم جریان‎سازی مطلوبی در جامعه نخبگانی جهان اسلام و در آینده سراسر جهان داشته باشیم.

وی ضعف ترجمه را از مهمترین معضلات در این عرصه عنوان کرد و افزود: آثار حوزوی باید با زبان و فرهنگ جامعه جهانی منتشر شود که متاسفانه کتب ما به خوبی ترجمه نمی‏‌شود و این ترجمه‎ها با زبان جهانی همخوانی زیادی ندارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب درخصوص حضور کتب فاخر حوزوی در عرصه‎های جهانی، گفت: در سال جاری با این رویکرد و هدف سندی برای پژوهش در عرصه بین‎الملل تدوین شده است.

عماد افزود: این تفاهم نامه بین معاونت پژوهش و معاونت بین‏‎الملل حوزه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد شده است که کتابچه‎های علمی و فرهنگی در زمینه‏‌های بنیادین اعتقادی به جوامع هدف در سراسر دنیا ارسال شود.

وی با بیان این‌که حمایت از نخبگان علمی حوزه از جمله وظایف نهادهای حوزوی است، گفت: 5 گروه برای نخبگان حوزه تعریف شده است که شامل نخبگان آموزشی، تبلیغی، تهذیبی، مدیریتی و فرهنگی است که استان‎های کشور بر اساس ملاک‎های ارائه شده نخبگان استانی خود را پس از مصاحبه به مرکز نخبگان حوزه معرفی می‎کنند.

به گفته وی شناسایی و معرفی نخبگان نیز از 10مهر امسال آغاز شده است و 18 استان نیز در این زمینه نخبگان خو را معرفی کرده‎اند.

انتهای پیام

کد N84209

وبگردی