آفتاب
آیت‌الله جوادی‌آملی:

طب سنتی به توحیدشناسی کمک شایانی می‌کند

طب سنتی به توحیدشناسی کمک شایانی می‌کند

یک مرجع تقلید گفت: طب سنتی به توحید و طبیعت بدن انسان نزدیک‌تر است چراکه کل بدن گیاهی است و طب سنتی برای بدن کارآیی بهتر و بیشتری دارد.

یک مرجع تقلید گفت: طب سنتی به توحید و طبیعت بدن انسان نزدیک‌تر است چراکه کل بدن گیاهی است و طب سنتی برای بدن کارآیی بهتر و بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با معاون وزیر بهداشت در امور طب سنتی و مشاور وزیر بهداشت در امور طب اسلامی، توجه و احیاء طب سنتی و اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: طبّ سنتی از آنجا که با بدن سازگارتر است می‌تواند در درمان بیماری‌ها موفق‌تر باشد، گذشته از اینکه تجارب فراوانی نیز دارد.

وی به تبیین دینی بودن همه علوم و از جمله علم طب پرداخت و افزود: علم و طب چه سنتی چه غیر سنتی، اگر علم است نمی‌تواند دینی نباشد.

وی با بیان این مطلب که تبیین و فهم صورت مسئله مهم‌ترین قدم در راه حل یک مسئله است، افزود: در پاسخ دادن به یک مسئله، آن محققی موفق‌تر است که صورت مسئله را خوب بررسی کند.

این مفسر بزرگ قرآن کریم ادامه داد: در نتیجه اگر کسی صورت مسئله‌ای را خوب تحقیق کرد و فهمید، این شخص می‌تواند از چند راه برهان اقامه کند.

جوادی آملی فلسفه را متولی اثبات وجود علوم دینی دانست و گفت: مسئله وجود یا عدم وجود علم دینی را هیچ علمی به جز فلسفه نمی‌تواند مشخص کند، فقط فلسفه است که می‌تواند عهده‌دار این مسئله باشد چون فلسفه ثابت می‌کند که دین هست یا نیست.

وی افزود: همه علوم هر کدام برابر ظرفیت خودشان سخن می‌گویند و تنها فلسفه است که جهان‌بینی دارد و درباره تمام جهان حرف می‌زند.

این مرجع تقلید در خصوص متدولوژی فلسفه در پاسخگویی به مسئله وجود علم دینی گفت: زمانی که فلسفه بخواهد وارد بشود که علم دینی داریم یا نداریم اول سکولار است، سکولار یعنی لا بشرح، بی‌تفاوت، نه ضدّ دین، یعنی در ابتدا فلسفه نمی‌داند خدایی هست یا نه؛ اگر خدای ناکرده کج‌راهه و بیراهه رفت و برای فلسفه به خیال خودش ثابت شد که قیامتی نیست و وحی و نبوّت نیست این دو اُفت و آفت دارد.

وی با بیان اینکه اولین آفت این است که خود را ضد دین می‌کند، ادامه داد: آفت دوم این است که تمام علوم که در جهان هست همه را ضد دین می‌کند چراکه وقتی به خیال او خدایی نباشد، وحی و نبوتی نباشد هر چه هست طبیعت است و خلقت نیست.

این مرجع تقلید افزود: اگر فلسفه به این نتیجه رسید که جهان را صانعی است این دو نتیجه به همراه دارد؛ اولین خدمتی که می‌کند به خودش می‌کند و فلسفه الهی می‌شود خدمت دیگری که می‌کند همه علومی که در عالَم است دینی می‌شود.

جوادی‌آملی گفت: بر اساس جهان‌بینی فلسفه الهی چیزی در عالَم وجود ندارد که فعل خدا نباشد آن وقت چگونه ممکن است بحث درباره فعل خدا دینی نباشد.

انتهای پیام

کد N84206

وبگردی