آفتاب

روزنامه آمریکایی: سرسختی کرزای، واشنگتن را به ستوه آورد

روزنامه آمریکایی: سرسختی کرزای، واشنگتن را به ستوه آورد

تهران - ایرنا - واشنگتن پست نوشت: کنگره آمریکا به عنوان پاسخی دندان شکن به ایستادگی رییس جمهوری افغانستان در برابر امضای توافقنامه امنیتی میان دو کشور، هفته گذشته در سکوتی کامل، سطح کمک های نظامی و توسعه ای آمریکا به افغانستان را به نحو قابل توجهی کاهش داد.

این روزنامه آمریکایی ادامه داده است: دولت «باراک اوباما» بدون مخالفتی شتابزده این مصوبه را امضا کرد و آن را در قالب یک قانون به تصویب رساند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، کنگره با این مصوبه، سطح کمک های آمریکا به افغانستان را به نصف کاهش داده و وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون - را موظف کرد اجرای طرح های جدید نظامی در افغانستان را متوقف سازد.

پنتاگون سال گذشته میلادی ارسال تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته و حساس شامل خودروهای تهاجمی متحرک برای نیروهای امنیتی افغانستان را به ارزش دو میلیارد و 600 میلیون دلار به مناقصه گذاشت، اما اینک با مصوبه کنگره مجاز به اجرای فقط 40 درصد از این طرح است.

به استناد این مصوبه، پنتاگون امسال هیچ طرح جدید زیربنایی را در افغانستان اجرا نمی کند.

مصوبه کنگره همچنین صراحت دارد که «هر طرحی که دولت آمریکا به طور مستقیم برای شخص رییس جمهوری افغانستان اجرا می کند، لغو می شود».

مقامات دولت اوباما اعلام کردند که این طرح آنقدر هم سخت گیرانه نیست و در مرحله اجرا می تواند مشمول نرمش هایی باشد.

صاحبنظران سیاسی، مصوبه کنگره را پاسخی به ایستادگی رییس جمهوری افغانستان در قبال توافقنامه امنیتی با آمریکا عنوان می کنند.

با تصمیم گیری اوباما، تا پایان سال جاری میلادی، آمریکا نیروهایش را از افغانستان خارج می سازد. اوباما در نطق فردا - سه شنبه - خود که به مناسبت «وضعیت اتحاد» ایراد خواهد شد، به این موضوع اشاره می کند و پایان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا را اعلام خواهد کرد.

پیش بینی می شود اوباما در این سخنرانی، پایان جنگ افغانستان را موفقیتی در سیاست خارجی دولت خود بنامد.

به نوشته واشنگتن پست، آمریکا میل زیادی به ماندن در افغانستان دارد، اما با مانع بزرگ مخالفت «حامد کرزی» رییس جمهوری افغانستان روبرو است که بی تردید این موضوع برعمق مسموم بودن رابطه رهبران دو کشور دلالت دارد.

پر واضح است که مخالفت کرزی با امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا نقش اساسی در تصویب مصوبه کنگره ایفا کرده است.

بر پایه این گزارش، به رغم تصمیم گیری کنگره، هزینه جنگ افغانستان امسال دستخوش کاهش نمی شود. کنگره مبلغی بالغ بر 85 میلیارد و 200 میلیون دلار برای عملیات نظامی در افغانستان کنار گذاشته است که معادل همین بودجه در سال گذشته - 2013- است.

البته شمار سربازان آمریکایی در افغانستان طی سال گذشته به میزان قابل توجهی دستخوش تعدیل شد، اما هزینه جنگ همچنان بالا است و علت آن این است که هزینه تعطیل کردن پایگاه های آمریکا در افغانستان و انتقال تجهیزات و تدارکات به آمریکا بسیار زیاد است.

کنگره همچنین یک میلیارد و 100 میلیون دلار برای کمک به افغانستان اختصاص داده است که حدود 50 درصد از دو میلیارد و 100 میلیون دلاری که دولت اوباما تقاضای کرده بود، کمتر است. اما «لورا لوکاس ماگنوسون» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که همچنان سطح قابل توجهی از کمک های تخصیص داده شده آمریکا به افغانستان طبق روال گذشته به قوت خود باقی است.

وی استمرار ارسال این کمک ها را برای حفظ دستاوردهای یک دهه جنگ در این کشور و همچنین ممانعت از تبدیل شدن خاک افغانستان به قطب عملیاتی تروریست ها ضروری دانست.

ستاد بازسازی افغانستان در آمریکا نیز کار ممیزی از 223 میلیون دلار طرح های توسعه ای افغانستان برای حاکمیت قانون در این کشور را آغاز کرده است.

در این راستا، شماری از سناتورهای دو جناح دمکرات و جمهوریخواه کنگره به موضوع هدر رفتن، کلاهبرداری، اختلاس و سوء استفاده هایی که از میلیاردها دلار کمک مالی آمریکا به افغانستان می شود، اشاره کردند.

با مصوبه جدید کنگره، پنتاگون همه طرح ها برای توسعه زیرساخت های افغانستان را مورد بازنگری قرار خواهد داد. البته طرح احداث دو نیروگاه برق - آبی برای تامین برق استان «قندهار» ˈ از طرح هایی است که مشمول مصوبه کنگره نمی شود.

پنتاگون از کنگره درخواست ارسال تجهیزات و ادوات نظامی از جمله هواپیما، خودروهای تهاجمی متحرک، انواع تجهیزات دید در شب، سکوی پرتاب توپخانه و فناوری ردیابی مواد منفجره برای نیروهای افغان را داده است، اما در ارزیابی های بودجه این کمک ها، فقط با 60 درصد از این کمک ها موافقت شده است.

فعلا همه چیز به امضای توافقنامه امنیتی میان دو کشور بستگی دارد.

پنتاگون تصمیم دارد دستکم 10 هزار نیرو را به عنوان مشارکت در امور آموزشی و هدایت عملیات مبارزه با تروریزم در افغانستان حفظ کند. پنتاگون معتقد است؛ خروج همه نیروها از افغانستان بهتر است از باقی ماندن تعداد انگشت شمار آنان.

در این راستا، «آژانس توسعه بین الملل» آمریکا اعلام کرد: همه کمک های زیربنایی که آمریکا امسال برای افغانستان می فرستد، هیچیک از اهداف امداد رسانی آمریکا برای رفع عمق محرومیت و نگون بختی این کشور در دو بخش عمده آموزش و پرورش و بهداشت را پوشش نمی دهد. البته طرح های در دست اجرای کنونی شامل طرح 400 میلیون دلاری طرح برق رسانی و طرح 70 تا 80 میلیون دلاری ساخت سد «کجکی» در استان قندهار به قوت خود باقی است.

با مصوبه جدید، همه طرح های بزرگ چون ساخت جاده رها می شود و همه تمرکز روی اجرای طرح های کوچکتر خواهد بود.

مترجمام**1591**1545
کد N84099

وبگردی