آفتاب

یک مقام نزدیک به تیم هسته‌یی: ابهام درباره قطعنامه‌ها در توافق ژنو به ضرر غرب است نه ایران

یک مقام نزدیک به تیم هسته‌یی: ابهام درباره قطعنامه‌ها در توافق ژنو به ضرر غرب است نه ایران

یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: توافق ژنو به معنای این نیست که ما با آمریکا عادی‌سازی روابط کردیم و این اشتباهی است که بعضا صورت می‌گیرد. دشمنی ما با آمریکا سر جای خودش است و ما نه با آمریکا دوست شدیم و نه شریک.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، او افزود: ما با آمریکا در موضوعات فلسطین، خاورمیانه، حقوق بشر و سلطه‌طلبی هژمونی جهانی اختلافات جدی داریم و یکی از اختلافاتی که در حال حاضر در حال مدیریت کردن آن هستیم موضوع هسته‌یی است که در راستای تثبیت منافع کشورمان مذاکره می‌کنیم تا حقوق هسته‌یی‌مان را داشته و هزینه‌های مرتبط با آن را رفع کنیم که این در چارچوب کلان نظام در حال انجام است و مقام معظم رهبری نیز گفتند که این ماموریت سنگینی است که به تیم مذاکره‌کننده داده شده است.

این مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 خاطرنشان کرد: اشاره‌ای که در توافق ژنو به قطعنامه‌های شورای امنیت شده یکی از پیروزی‌های بزرگ ما در این توافق است. قطعنامه‌های شورای امنیت از اهمیت زیادی برای غرب برخوردار بود و حتی زمانی اجرای این شش قطعنامه که علیه ما صادر شده بود به عنوان پیش‌شرط انجام مذاکرات بود که بر اساس آن قطعنامه‌ها، تعلیق فعالیت‌ها از ما خواسته می‌شد که با مقاومت و ایستادگی ما این پیش‌شرط کنار گذاشته شد و طرف‌های مقابل حاضر به مذاکره شدند. آن‌ها در مذاکرات خواسته اصلی‌شان، اجرای قطعنامه بود. در واقع اجرا و پایبند بودن ایران به قطعنامه خواسته اصلی غرب در همه مراحل بود.

وی در ادامه با اشاره به توافق ژنو گفت: در این توافق آمده که گام‌های بعدی بین گام اول و گام آخر ممکن است وجود داشته باشد و در خلال آن به قطعنامه‌های شورای امنیت می‌رسیم که در واقع این قطعنامه‌ها به آینده‌ای مبهم حواله می‌شوند و این قسمت اگر ابهام دارد به ضرر غرب است نه ما. چرا که با قطعنامه‌هایی که زمانی شش کشور آن‌ها را به عنوان پیش شرط انجام مذاکرات عنوان می‌کردند به صورت مبهم و ضعیف برخورد می‌شود که این از دستاوردهای نه تیم هسته‌یی ما، بلکه دستاورد ملت ایران، ایستادگی ملت و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری است.

این مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 افزود: در توافق ژنو آمده است که برنامه هسته‌یی ایران و غنی‌سازی در گام اول ادامه دارد و در گام آخر هم وجود خواهد داشت ولی به قطعنامه‌ها که می‌رسد از عبارت مبهم «خواهیم پرداخت» استفاده شده است. در واقع توافق ژنو قطعنامه‌های سازمان ملل را در حالت ابهامی در آینده برده و از حالا هیچ تضمینی برای اجرای آن‌ها نمی‌دهد که این از موفقیت‌های ماست.

او درباره این که پس از مذاکرات هسته‌یی "ژنو 2" گفته شد این مذاکرات محرمانه است، خاطرنشان کرد: هر مذاکره جدی‌ای محرمانه است و تا زمان حصول به نتیجه هم محرمانه می‌ماند. در آینده هم اگر لازم باشد مذاکرات محرمانه خواهد بود اما نتایج توافق ژنو کاملا منتشر و درباره آن‌ها شفاف‌سازی شد.

این مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 با بیان این که حدود 90 درصد تحریم‌ها علیه کشورمان به موضوع هسته‌یی مرتبط است، گفت: بر اساس مذاکرات با 1+5، تحریم‌های مرتبط با هسته‌یی رفع می‌شوند. اگر طرف مقابل در آینده سوء استفاده کند و همین تحریم‌ها را به بهانه دیگری مثلا حقوق بشر وضع کند این به معنای برهم زدن توافق ژنو است.

وی تاکید کرد: اگر کنگره به هر بهانه‌ای تحریم جدیدی وضع کند این مخل توافق ژنو است و خود کاخ سفید نیز این را اعلام کرده که در صورت وضع تحریم جدید، اجماع به هم می‌ریزد.

این مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 گفت: بعید می‌دانم طرف غربی بتواند در موضوع حقوق بشر اجماع‌سازی جهانی علیه ایران کند و تحریم سنگینی علیه ما وضع کند.

انتهای پیام

کد N84093

وبگردی