آفتاب
رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد

صندوق قرض‌الحسنه محلی در روستاها ایجاد می‌شود/حمل و نقل روستایی ساماندهی خواهد شد

صندوق قرض‌الحسنه محلی در روستاها ایجاد می‌شود/حمل و نقل روستایی ساماندهی خواهد شد

رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: برای ایجاد تسهیلات بیشتر به روستائیان و حذف بروکراسی‌های دشوار اداری، صندوقی در روستاها ایجاد می‌شود که خود روستائیان متولی آن باشند تا به ساکنان روستا بدون وجود موانعی، وام‌های ضروری اعطا شود.

رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: برای ایجاد تسهیلات بیشتر به روستائیان و حذف بروکراسی‌های دشوار اداری، صندوقی در روستاها ایجاد می‌شود که خود روستائیان متولی آن باشند تا به ساکنان روستا بدون وجود موانعی، وام‌های ضروری اعطا شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدعباس پورهاشمی درباره فعالیت‌های مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار کرد: فعالیت اصلی مرکز در قالب هماهنگی، برنامه‌ریزی و پیگیری با دستگاه‌هایی است که در بخش امور روستایی مسئولیت دارند و چند سالی است که مرکز به صورت اجرایی متولی کارهای عمرانی نیست. البته در بحث رایزنی در مورد تخصیص اعتبارات بخش‌های مختلف روستایی نیز با مجموعه دولت و مجلس همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی در ادامه به راه‌اندازی شورای فرهنگی روستا اشاره کرد و افزود: با دستگاه‌هایی که مرتبط با روستا و کار فرهنگی روستائیان هستند، جلسات مختلفی برگزار شده و زمینه شکل‌گیری شورای فرهنگی روستا فراهم شده است. این شورا وظیفه هماهنگی با دستگاه‌های فرهنگی را که در روستا فعال هستند، دارد و در این شورا از افراد فرهنگی محلی از جمله روحانیون، دهیاران، نمایندگان آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کمیته امداد امام خمینی و دستگاه‌های مختلف حضور دارند.

رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: در سال جاری تعدادی از این شوراها راه‌اندازی شده است و در آینده هم ادامه خواهد داشت. با این کار اعتباری که از سوی دولت برای امور فرهنگی هر ساله اختصاص می‌یابد، به درستی هزینه می‌شود و از موازی‌کاری و دوباره‌کاری در برنامه‌های فرهنگی از سوی دستگاه‌های مختلف جلوگیری خواهد شد و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط با هماهنگی لازم اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف می‌کنند.

پورهاشمی پیگیری موضوع اشتغال را در روستاها یکی دیگر از وظایف مرکز توسعه روستایی ریاست جمهوری عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات عمده جوانان روستایی بحث اشغال و کار است که باید دولت، مجلس و تمام مسئولان ذی‌ربط در این زمینه تلاش کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مردمی که در روستا زندگی می‌کنند، از اطلاعات بالایی برخوردار هستند و از همه مسائل کشور آگاهند و می دانند دولت اعتبارات خوبی به روستاها اختصاص می دهد اما با یک اعتبار و بودجه معمولی که سالیانه برای بودجه منظور می شود، جوابگوی اشتغال نیست و بیشترین اعتباراتی که برای اشتغال در روستاها هزینه می شود از مانده قرض الحسنه بانکهاست که سالیانه یک عددی تصویب می شود و در اختیار کمیته امداد و دستگاههای مجری قرار می گیرد که عدد بسیار ناچیزی است. و دریافت مبلغ تعیین شده هم از بانکها با مشکلاتی همراه است.

رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه اظهار کرد: اشتغال در روستا باید متولی قوی داشته باشد البته اخیرا کمیته امداد به عنوان متولی اشتغال روستایی دو سالی است کاری را شروع کرده ولی باید همه دستگاه‌های متولی امور روستایی کمک کنند و اشتغال را سرلوحه کار خود قرار دهند.

پورهاشمی خاطرنشان کرد: برای سرعت بیشتر در ایجاد اشتغال روستایی، حداقل سالی 10 هزار میلیارد تومان نیاز است و باید صندوق مخصوص روستاها ایجاد شود.

ایجاد صندوق قرض‌الحسنه محلی در روستاها

وی در ادامه به ایجاد صندوق محلی در روستاها اشاره کرد و گفت: برای ایجاد تسهیلات بیشتر به روستاییان و حذف بروکراسی‌های دشوار اداری صندوقی در روستاها ایجاد می‌شود که خود روستاییان متولی آن باشند تا به ساکنان روستا بدون وجود موانعی وام‌های ضروری اعطا شود.

رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: با پست‌بانک، رایزنی‌هایی انجام شده و به دنبال تایید بانک مرکزی هم هستیم که صندوق محلی در روستاها ایجاد شود و مدیریت این صندوق نیز بر عهده روستاییان و معتمدین روستا باشد تا از طریق افراد نیازمند شناسایی شده و بتوانند بدون واسطه وام مورد نیاز را دریافت کنند.

وی یادآور شد: البته هریک از اعضای صندوق و روستاییان به صورت ماهیانه یا سالیانه مبلغی در این صندوق ذخیره می کنند و از طریق پست بانک دو برابر آن مبلغ به روستاییان وام قرض‌الحسنه اختصاص می‌یابد. پیگیری لازم برای تشکیل این صندوق‌های محلی انجام شده و با تشکیل آن پایگاه اقتصادی خوبی در روستاها ایجاد می‌شود و دولت هم قرار است به این صندوق کمک کند و اگر در مجلس نیز به تصویب برسد، کمک قابل توجهی به روستاها خواهد شد.

پورهاشمی ادامه داد: همچنین از طریق استانداری‌ها و دستگاه‌هایی که در روستاها فعالیت می‌کنند نیز به این صندوق کمک خواهد شد.

تدابیر دولت برای ساماندهی سیستم حمل و نقل روستایی

رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه ساماندهی حمل و نقل روستایی را یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز عنوان کرد و گفت: متاسفانه تاکنون یک شکل درستی به حمل و نقل روستایی داده نشده و ماشین‌های فرسوده در مسیری‌های روستایی رفت و آمد دارند که این موضوع مشکلات متعدد برای روستاییان ایجاد کرده است.

وی افزود: با بررسی هایی که در مرکز انجام شده و با همکاری دستگاه‌های متولی از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی استاندارد، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط دو هزار مسیر در روستاها شناسایی شده‌اند که در مرحله اول به 48 هزار دستگاه سواری و اتوبوس، مینی‌بوس و کامیونت و غیره نیاز هست. در این راستا طرحی آماده و ابلاغ شده است که از نظر نوع خودرو، پلاک آنها و حتی رنگ ماشین‌ها دارای شکل متحدی شوند.

پورهاشمی تاکید کرد: این یک کار عظیمی است تا حمل و نقل روستایی دارای یک شناسنامه کامل شده و ساماندهی شود.

رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پایان تصریح کرد: لازم است در بودجه عمرانی کشور سهم روستاها در نظر گرفته شده و هر روستایی سرانه خود را دریافت کند.

انتهای پیام

کد N83857

وبگردی