آفتاب

سازمان امنیت اوکراین نسبت به حملات علیه نیروگاه های هسته ای هشدار داد

سازمان امنیت اوکراین نسبت به حملات علیه نیروگاه های هسته ای هشدار داد

مسکو- ایرنا- سازمان امنیت اوکراین (اس.ب.او) روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای نسبت به امکان حملات به نیروگاه های هسته ای و آبی این کشور هشدار داد.

به گزارش ایرنا، این بیانیه در پایگاه اینترنتی اس.ب.او. منتشر و در آن گفته شده است: در روزهای اخیر با تشدید فعالیت ها و حرکت های افراط گرایانه در اوکراین، تهدیدهایی نیز مبنی بر انفجار نیروگاه های هسته ای و مراکز تولید برق آبی دریافت شده است.

در این بیانیه گفته شده است: تحقق این تهدیدها، پیامدهای غیرقابل پیش بینی برای مردم اوکراین و کشورهای همسایه به همراه خواهد داشت.

سازمان امنیت اوکراین در بیانیه خود یادآوری کرده است: مطابق قوانین اوکراین، اشغال مراکز مهم اقتصادی و دفاعی با هدف تضعیف حکومت، مجازات سنگینی به همراه دارد و افراد متهم به ارتکاب این گونه جرایم به 15 سال زندان محکوم می شوند.

مساله امنیت و ایمنی نیروگاه های هسته ای در اوکراین با توجه به تجربه ناگوار انفجار نیروگاه چرنوبیل در سال 1986 در این کشور که بر اثر آن دهها نفر بلافاصله کشته و دهها هزار نفر در معرض تشعشعات مرگ بار رادیو اکتیو قرار گرفتند، بسیار مهم و حساس است.

ˈادوارد ایستاوسکیˈ وزیر معادن و انرژی اوکراین نیز روز شنبه از تشدید تدابیر امنیتی پیرامون نیروگاه های هسته ای این کشور اروپای شرقی به دلیل تشدید ناآرامی ها خبر داد.

ایستاوسکی تصمیم برای تشدید تدابیر امنیتی نیروگاه های هسته ای اوکراین را در ارتباط با اعتراضات عمومی در کی کیف و دیگر شهرها و مناطق این جمهوری شوروی سابق اعلام کرد.

وی اضافه کرد: کشور ما چرخه کامل تولید انرژی (هسته ای) را بر مبنای استانداردهای بین المللی دارد و تدابیر امنیتی در تمامی واحدهای هسته ای تشدید شده است.

وزیر معادن و انرژی اوکراین با اشاره به ورود معترضان مخالف دولت اوکراین به ساختمان وزارت معادن و انرژی این کشور در ساعات نخست روز شنبه اضافه کرد: من از آنان خواستم که ساختمان وزارت را ترک کنند و آنان نیز این کار را کردند.

اوکراین با جمعیت 48 میلیونی خود 15 واحد نیروگاه هسته ای دارد.

اروپام/2242**518** 1337
کد N83742

وبگردی