آفتاب

سامانه اس 400 تا 2016 به هیچ کس فروخته نمی‌شود

سامانه اس 400 تا 2016 به هیچ کس فروخته نمی‌شود

مدیرکل موسسه "روس آبارون اکسپورت" با بیان اینکه مسکو تا قبل از سال 2016 موشک‌های "اس 400" را به کشور‌های دیگر نخواهد فروخت، اعلام کرد که روسیه به اجرای قراردادهای منعقد شده با دمشق پایبند خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، "آناتولی ایسایکین"، مدیرکل موسسه روس آبارون اکسپورت خاطرنشان کرد: تمام سامانه‌هایی که بخش صنعتی نظامی روسیه ظرف دو سال ‌آتی تولید می‌کند تنها مختص به وزارت دفاع روسیه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با آغاز صادرات موشک‌های اس 400 به خارج از کشور،‌ چین اولین خریدار این سامانه‌ها خواهد بود، گفت: نمی‌توان با یقین این مساله را بگوییم. ما از دو سال گذشته مذاکراتی با برخی از کشورها داشتیم که تمایل داشتند موشک‌های اس 400 را خریداری کنند اما مجبور شدیم تا اجرای این قراردادها را به تعویق بیاندازیم. ممکن است برخی از کشورها منتظر نمانند چرا که مذاکرات از سال 2011 آغاز شده و تا سال 2016 به تعویق خواهد افتاد.

مدیرکل روس آبارون اکسپورت با بیان اینکه این موسسه با وجود تاخیر در ارائه این سامانه موشکی، به فعالیت خود برای صادرات سامانه‌های اس 400 به بازار جهانی ادامه خواهد داد، افزود: ظرف دو سال آتی کاملا مشخص می‌شود که چه کشورهایی تصمیم برای خریداری این سامانه‌ها دارند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای قراردادی میان روسیه و سوریه جهت ارسال 36 جنگنده آموزشی از نوع "یاک 130"به دمشق که در سال 2011 منعقد شد، گفت: این جنگنده‌ها هنوز وارد سوریه نشده است. این قراردادها منعقد شده است اما تاکنون این جنگنده‌ها به سوریه نرسیده است.

ایسایکین درخصوص وارد کردن سامانه‌های اس 300 به سوریه سخن به میان نیاورده و گفت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که این صادرات بر اساس قراردادهای منعقد شده با روس آبارون اکسپورت صورت گرفته و در حال حاضر ادامه دارد.

وی اذعان کرد: به دلیل آنکه روسیه از اجرای قراردادی جهت ارسال سامانه‌های اس 300 به ایران خودداری ورزید طرف ایرانی این حق را دارد که در مقابل دادگاه اقتصادی بین‌المللی از روسیه شکایت کند.

آناتولی ایسایکین عنوان داشت: می‌توانیم سامانه‌های هوایی دیگری را جایگزین این سامانه‌ها کنیم که شامل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نباشد.

انتهای پیام

کد N83727

وبگردی