آفتاب

95 درصد مردم کشور در برابر جذام ایمن هستند

95 درصد مردم کشور در برابر جذام ایمن هستند

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه از قرار گرفتن بیماری جذام در مرحله حذف از سطح کشور خبر داد.

دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)،منطقه کرمانشاه، با اشاره به نامگذاری روز هشتم بهمن ماه در تقویم بهداشت کشور به نام روز "حمایت از جذامیان" از قرار گرفتن این بیماری در مرحله حذف از سطح کشور خبر داد.

به گفته بیگلری، قرار گرفتن یک بیماری در مرحله حذف یعنی اینکه این بیماری دیگر تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب نشده و در اولویت‌های بهداشتی کشور قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به قدمت بسیار بیماری جذام خاطر نشان کرد: در گذشته تصور می‌شد این بیماری بیماری نفرین است و با گذشت زمان و اطلاع رسانی این انگ کم کم از روی این بیماران جذامی برداشته شد.

بیگلری باسیل "مایکو باکتریوم لپرا" را عامل ایجاد بیماری جذام عنوان و تصریح کرد: این بیماری منشاء انسانی داشته و منبع انتقال آن نیز از انسان به انسان است.

وی خاطر نشان کرد: انتقال این بیماری از انسان به انسان نیازمند زمان طولانی بوده، چرا که باسیل بیماری جذام قدرت سرایت بسیار اندکی دارد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه، راه تنفسی و نیز تماس پوستی را از جمله راه‌های انتقال این بیماری عنوان کرد.

وی یادآور شد: این بیماری نیز مانند سایر بیماری‌های عفونی، پوست، اعصاب محیطی، مخاط دستگاه تنفسی و چشم‌ها را درگیر کرده و علاوه بر اینها انتهای اندام‌ها از جمله نوک انگشتان دست و پا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مقام مسئول دوره کمون این بیماری را پس از ورود باسیل جذام به بدن، سه تا پنج سال عنوان و تصریح کرد: پس از طی این مدت طولانی بیماری خود را بصورت اختلال بی‌حسی در برخی بافت‌ها نشان داده و به تدریج عصب نیز درگیر شده و پس از آن بافت‌های بدن شروع به تخریب کرده که تا مرحله نقص عضو نیز پیش می‌رود.

به گفته بیگلری، چنانچه بتوان بیماری را پیش از درگیر شدن عصب ‌یا نقص عضو تشخیص داد، می‌توان با درمان‌های دارویی آن را مداوا کرد.

وی در همین راستا از مردم خواست تا با مشاهده هر گونه ضایعه پوستی کم رنگ و یا قرمز رنگ همراه با از دست دادن مشخص حس، حتما به پزشک مراجعه کنند.

بیگلری با اشاره به وجود درمان چند دارویی موسوم به (MVT) برای بیماری جذام خاطرنشان کرد: داروهای این بیماری از طریق سازمان بهداشت جهانی بصورت رایگان در اختیار کشورها قرار داده شده و تمام مراحل درمان این بیماری نیز در حال حاضر در ایران رایگان است.

وی با اشاره ایمنی 95 درصد افراد جامعه در برابر جذام عنوان کرد: انجام واکسیناسیون افراد بر علیه سل در کشور خود به خود ایمنی در برابر جذام را نیز ایجاد کرده است.

بیگلری، شناسایی افراد ناقل این بیماری و درمان هر چه سریعتر آنها را راهکاری اصلی در جهت حدف کامل این بیماری از سطح کشور عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا از سال 1371 در سطح کشور و از سال 1377 در سطح استان برنامه حذف جذام در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N83524

وبگردی