آفتاب

یک نهاد رسانه ای از سرکوب خبرنگاران از سوی ارتش مصر انتقاد کرد

یک نهاد رسانه ای از سرکوب خبرنگاران از سوی ارتش مصر انتقاد کرد

تهران - یک نهاد رسانه ای در مصر، از اقدامات سرکوبگرانه ارتش مصر علیه خبرنگاران در سالگرد انقلاب این کشور، انتقاد کرد.

شبکه ˈالجزیرهˈ روز دوشنبه اعلام کرد: ˈکمیته هماهنگی خبرنگاران و روزنامه نگاران مخالف کودتاˈ در مصر ˈنقض مکرر و خطرناک حقوق خبرنگاران و نمایندگان راسانه ها از سوی پلیس و ارتش مصر در جریان پوشش خبری سومین سالگرد انقلاب این کشورˈ را محکوم و اعلام کرد که این خشونت ها موجب قتل دو تصویر بردار و بازداشت ده ها نفر از اعضای گروه های خبری شد.

در همین حال فعالان سیاسی و رسانه ای مصر از عملکرد تلویزیون رسمی این کشور در پوشش خبری سالگرد انقلاب انتقاد و اعلام کردند که تلویزیون دولتی مصر در گزارش های خود مراحل مهمی از انقلاب و خواسته های مردم و اهداف شهدای انقلاب را نادیده گرفت.

شبکه الجزیره همچنین افزود: وزارت ˈاوقافˈ مصر تصمیم گرفت که از جمعه آینده، موضوع خطبه های نماز را در همه مساجد را متحد و یکپارچه کند.

ˈمحمد مختار جمعهˈ وزیر اوقاف مصر گفت: این وزارتخانه مجبور است با سرعت همه مساجد وابسته به انجمن ها و گروه ها را که هنوز به ˈخطبه های متحدˈ ملحق نشده اند، مشمول این قانون کند و هر امام جمعه یا خطیبی که به این قانون پایبند نباشد، مورد بازخواست قرار دهد.

از سوی دیگر، ˈنادر بکارˈ معاون رییس حزب سلفی ˈالنورˈ در امور اطلاع رسانی اعلام کرد که این حزب هیچ نامزدی را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری معرفی نمی کند.

وی در واکنش به تصمیم ˈعدلی منصورˈ رییس جمهوری موقت مبنی بر تجدید نظر در برنامه موسوم به ˈنقشه آیندهˈ گفت: موضع اصولی حزب النور مبتنی بر لزوم خودداری از تغییر در ˈنقشه آیندهˈ بود، اما در عین حال این حزب نیاز کشور به پست ریاست جمهوری با یک انتخابات را درک می کند. به همین دلیل شرایط کنونی و موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را بررسی می کند.

در پی برکناری ˈمحمد مرسیˈ از ریاست جمهوری مصر در تابستان گذشته توسط ارتش این کشور، رهبران جدید مصر یک برنامه کاری را برای انتقال قدرت تحت عنوان نقشه آینده ارایه کردند. در این برنامه آمده بود که پس از ˈهمه پرسی اصلاح قانون اساسیˈ، ابتدا انتخابات مجلس و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، اما پس از مدت کوتاهی زمزمه ها برای جا بجایی نوبت انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مصر آغاز شد تا این که عدلی منصور رییس جمهوری موقت مصر دیروز رسما اولویت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را اعلام کرد.

این جا بجایی تنها به نفع ژنرال ˈعبدالفتاح السیسیˈ وزیر دفاع و رهبر کودتای نظامی در مصر است که آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده و عده ای از حامیان دولت موقت از ماه ها قبل تبلیغات گسترده ای را به نفع او آغاز کرده اند و می کوشند تا السیسی را ˈناجیˈ مصر از قدرت طلبی ˈاخوان المسلمینˈ معرفی و مقدمات رسیدن این ژنرال به قدرت را فراهم کنند.

این در حالی است که پس از انقلاب سه سال پیش در مصر و انتقال قدرت از ˈحسنی مبارکˈ به ژنرال ˈطنطاویˈ، همه گروه ها و احزاب طرفدار انقلاب حضور نظامیان در قدرت را به شدت محکوم می کردند.

مترجمام 1491**1651
کد N83384

وبگردی