آفتاب

وزیر خارجه تایلند: جهان ناظر وقایع بانکوک است/ انتخابات برگزار شود

وزیر خارجه تایلند: جهان ناظر وقایع بانکوک است/ انتخابات برگزار شود

کوالالامپو – ایرنا – ˈ سوراپونگ توویچاکچایکول ˈ وزیر امور خارجه تایلند روز دوشنبه پس از رای دادگاه قانون اساسی برای تعیین زمان انتخابات عمومی در این کشور، گفت که جهان ناظر وقایع تایلند است و این انتخابات می تواند در دوم فوریه (13 بهمن ماه) برگزار شود.

به گزارش ایرنا، وی گفت که مطمئن است انتخابات برغم اختلالات و محاصره برخی مراکز رای گیری توسط مخالفان می تواند در دوم فوریه برگزار شود.

دادگاه قانون اساسی تایلند روز جمعه تصمیم برای تعویق و یا برگزاری انتخابات بحث انگیز و برنامه ریزی شده برای 13 بهمن ماه را به نخست وزیر و رییس کمیسیون انتخابات این کشور واگذار کرد.

وزیر خارجه تایلند در بانکوک به خبرنگاران گفت که مشکل برگزاری انتخابات در برخی از مناطق بانکوک و بین هشت تا 10 درصد از منطقه جنوب این کشور، جایی که معترضان ضد دولتی مراکز رای گیری را مسدود کرده اند وجود دارد.

سوراپونگ که مشاور مرکز تازه تاسیس حفظ صلح و نظم نیز می باشد گفت که تنها دغدغه اش عدم تقاضای کمیسیون انتخابات از پلیس و ارتش برای حفاظت از مناطق حساس و مراکز رای گیری است که احتمال دارد مشکلات در آن ها رخ دهد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم تمایل کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات در زمان مقرر، گفت به نظر می رسد برخی مسوولان کمیسیون انتخابات نمی خواهند این انتخابات برگزار شود و آن ها نباید با مجرمان همکاری کنند. باید برای بازگرداندن سیستم دموکراسی به این کشور کمک کرد چرا که جامعه بین المللی ناظر وقایع تایلند است.

وی همچنین به مخالفان هشدار داد و گفت پرونده های حقوقی برای افرادی که بدنبال متوقف کردن روند انتخابات هستند و حالت اضطراری و قانون اساسی را درنظر نگرفته و نقض می کنند باز می شود.

بدنبال اعتراضات مخالفان 45 تا 50 محل رای گیری در تایلند به سبب ورود معترضان به این محل ها تعطیل شدند و انتخابات زودهنگام در 10 استان از 76 استان این کشور لغو شده است.

49 میلیون نفر از جمعیت 66 میلیونی تایلند واجد شرایط رای دادن هستند و دو میلیون و 160 هزار نفر برای انداختن رای زودهنگام ثبت نام کرده اند.

پیش از این کمیسیون انتخابات تایلند از دادگاه قانون اساسی خواسته بود به دلیل تنش ها در این کشور انتخابات را به تعویق بیندازد.

حال اختلاف در باره زمان برگزاری انتخابات در تایلند بالا گرفته است. یینگلوک شیناواترا نخست وزیر تایلند تاکنون درخواست کمیسیون انتخابات و مخالفان دولت را برای تعویق انتخابات و تشکیل شورای مردمی غیرمنتخب به منظور اداره امور کشور و اجرای برخی اصلاحات تا زمان برگزاری انتخابات نپذیرفته و بر برگزاری انتخابات در زمان مقرر اعلام شده تاکید دارد.

از سوی دیگر یک وزیر کابینه تایلند روز شنبه اعلام کرد که وی آماده بحث در باره لغو انتخابات 13 بهمن است مشروط بر آنکه تظاهرات پایان یابد.

حزب دمکرات به عنوان حزب مخالف اصلی دولت نیز تایلند انتخابات 13 بهمن را تحریم کرده و مخالفان دولت نیز برای بر هم زدن انتخابات و ممانعت از برگزاری آن متعهد شده اند.

مخالفان دولت تایلند پیشنهاد برگزاری انتخابات عمومی پارلمانی را برای 18 ماه آینده ارایه کرده اند و تاکید دارند قبل از انتخابات باید شورای مردمی غیرمنتخب برای انجام اصلاحات مورد نیاز در زمینه مبارزه با فساد و خرید و فروش رای تشکیل شود.

دولت یینگلوک شیناواترا حدود سه ماه است تحت فشار معترضانی قرار دارد که خواهان استعفای وی از پست نخست وزیری هستند.

ارائه لایحه عفو عمومی که معترضان آن را بهانه ای برای بازگشت تاکسین شیناواترا به تایلند می دانند محرک اصلی آغاز بحران سیاسی در این کشور جنوب شرق آسیا از آبان ماه تاکنون شده است.

تاکسین شیناواترا پس از سرنگونی در سال 2006 در دادگاهی به اتهام فساد مالی به دو سال زندان محکوم شد که پس از آن برای رهایی از حکم حبس در خارج از تایلند به سر می برد.

از ابتدای اعتراضات ضد دولتی در تایلند که حدود سه ماه پیش آغاز شد بیش از 10 نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند. ˈسوتین تاراتین ˈ یکی از رهبران معترضین نیز روز گذشته در زمانی که در حال سخنرانی بود هدف گلوله قرارگرفت و کشته شد.

دولت تایلند با افزایش تنش های سیاسی از روز چهارشنبه هفته گذشته نیز در بانکوک و استان های همجوار پایتخت به مدت 60 روز حالت فوق العاده و وضعیت اضطراری اعلام کرد.

معترضان این حالت فوق العاده را نیز مورد بی اعتنایی قرار داده و آن را نشانه درماندگی دولت عنوان کرده اند .

آساق*د.م**1611
کد N83099

وبگردی