آفتاب

آمریکا حضور دائم نظامی در مالدیو را رد کرد

آمریکا حضور دائم نظامی در مالدیو را رد کرد

دولت آمریکا حضور دائمی نیروهای ارتش این کشور در مالدیو را رد کرد؛ اقدامی که در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر اینکه دولت جدید این کشور قصد امضای معاهده همکاری دفاعی با واشنگتن را ندارد، صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی تی آی، سرهنگ جفری پول، سخنگوی پنتاگون گفت: آمریکا تصمیمی برای حضور دائمی ارتش و نیروهای خود در مالدیو ندارد. اما به ادامه روابط دفاعی مشترک در زمینه منافع دوجانبه پایبند است.

وی با اشاره به عدم امضای توافق امنیتی از سوی عبدالله یمین، رئیس جمهوری جدید مالدیو گفت: من علت این مساله را نمی‌دانم و برای پاسخ به این سوال باید به دولت مالدیو و مقام های این کشور مراجعه کنید.

چند روز قبل، عبدالله یمین به خبرنگاران در سریلانکا گفت که توافق حضور نظامیان آمریکایی در مالدیو به آمریکا این اجازه را می‌دهد تا در سراسر منطقه شرق و غرب اقیانوس هند جایگاهی به دست آورد.

وی در جریان سفر به این کشور گفت: واشنگتن پیشتر در این باره با ما صحبت کرده بود.

مقام‌های مالدیوی گفته‌اند که این معاهده پیشنهادی به ارتش آمریکا اجازه دسترسی به دو منطقه طبیعی در این کشور جزیره‌ای را می‌دهد.

ارتش آمریکا پیشتر حضور قابل ملاحظه‌ای را در دیگو گارسیا، منطقه تحت تسلط انگلیس داشته که در 700 کیلومتری جنوب مجمع الجزایر مالدیو است.

انتهای پیام

کد N82387

وبگردی