آفتاب

اعلام معیارهای گزینش آثار دو بخش جشنواره مطبوعات

اعلام معیارهای گزینش آثار دو بخش جشنواره مطبوعات

دبیران بخش‌های «جدول و سرگرمی» و «شهدای مطبوعات» بیستمین جشنواره‌ی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، معیارهای سنجش آثار این دو بخش را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ دانشجویان ایران (ایسنا)، علامیان - دبیر کمیته‌ی «شهدای مطبوعات» بیستمین جشنواره‌ی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی - گفت: در حال تدوین آیین‌نامه‌ای هستیم که براساس آن، در هر دوره از جشنواره‌ی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، یک شهید خبرنگار انتخاب و معرفی می‌شود. سعی می‌کنیم در هر دوره از برگزاری جشنواره، شهدایی را معرفی کنیم که کمتر از آن‌ها یاد شده است.

او با تأکید بر لزوم معرفی چهره‌های کمتر شناخته‌شده‌ی شهدای مطبوعاتی، بیان کرد: با وجود ویژگی‌های خاص شهدای نام‌آشنای عرصه‌ی خبر و مطبوعات سعی ما این است شهدایی را به مخاطبان جشنواره‌ی معرفی کنیم که کمتر از آن‌ها نام برده شده و از این مسیر به بررسی و معرفی فعالیت‌های خبری، فعالیت‌های اجتماعی، قدمت شهادت و نحوه‌ی شهادت آن‌ها بپردازیم.

علامیان درباره‌ی لزوم برگزاری جشنواره‌ی مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز اظهار کرد: در لزوم برگزاری این جشنواره هیچ تردیدی نیست. مسلما از آنجا که جشنواره به بررسی مطبوعات و رسانه‌ها می‌پردازد می‌تواند اصحاب رسانه را برای دیده شدن آثارشان در یک دوره‌ی یک ساله ترغیب و تشویق کند.

وی با تأکید بر این‌که ضرورت زیادی برای انتشار کتابی با محوریت شهدای عرصه‌ی خبر و اطلاع‌رسانی وجود دارد، از انتشار یک کتاب با عنوان «شهدای خبرنگار» خبر داد و افزود: امیدوارم این اثر به یکی از منابع مناسب برای انتخاب شهید خبرنگار در دوره‌های بعدی جشنواره‌ی مطبوعات تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی رنجبر - دبیر گروه «جدول و سرگرمی» بیستمین جشنواره‌ی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی - نیز بیان کرد: سرگرمی‌هایی که بار آموزشی بالایی دارند و در راستای فرهنگ‌سازی طراحی شده باشند، از شانس بالاتری برای برگزیده شدن برخوردارند.

او با اشاره به این‌که موضوع جدول و سرگرمی در مطبوعات طی سال‌های اخیر، رشد چشمگیری نسبت به سال‌های نخستین جشنواره‌ی مطبوعات داشته است، اظهار کرد: در گذشته، جدول و سرگرمی در مطبوعات صرفا به انتشار جدول کلمات متقاطع در برخی روزنامه‌ها محدود می‌شد، اما با فرهنگ‌سازی گسترده‌ای که انجام شد، رفته‌رفته جایگاه آن در مطبوعات ارتقا پیدا کرد.

رنجبر با اشاره به این‌که رشد جدول و سرگرمی در مطبوعات پس از انتشار ضمیمه‌ی «نسل سوم» جام جم از شیب تندی برخوردار شد، گفت: با وجود همه‌ی پیشرفت‌ها هنوز شمار روزنامه‌نگارانی که به طراحی و جدول و سرگرمی در مطبوعات می‌پردازند به نسبت دیگر بخش‌ها بسیار کم است و بسیاری از این تعداد هم با وجود بالا بودن کیفیت کار، در گم‌نامی به‌سر می‌برند.

این فعال مطبوعاتی ادامه داد: حضور بخش جدول و سرگرمی در جشنواره‌ی مطبوعات باعث می‌شود که دیگر فعالان این عرصه ترغیب شوند و با دیدن آثار برگزیده در راستای رفع اشکال‌ها و نقاط ضعف کار خود تلاش کنند.

وی موضوع جدول و سرگرمی در مطبوعات را به سه دسته‌ی اطلاعات محور، منطقی و تفریحی تقسیم و اظهار کرد: دسته‌ی اول، جداولی هستند که اطلاعات عمومی و تخصصی افراد را بالا می‌برند که از آن‌ جمله می‌توان به جدول کلاسیک و کلمات متقاطع اشاره کرد.

رنجبر با بیان این‌که دسته‌ی دوم، سرگرمی‌های منطقی هستند که مانند سودوکو از طرفداران بسیاری در دنیا برخوردارند، گفت: دسته‌ سوم، سرگرمی‌هایی هستند که نه منطقی‌اند و نه اطلاعات‌محور و بیشتر جنبه‌ی تفریحی دارند که مارپیچ و مارپیچ تصویری و نقش یاب شماره در این دسته از سرگرمی‌ها قرار دارند.

وی چگونگی مطرح کردن یک سرگرمی جدید و چگونگی فرآیند معرفی آن را بسیار مهم دانست و افزود: باید اهداف فرهنگی و اجتماعی در بطن جدول و سرگرمی‌ها گنجانده شود.

او خطاب به طراحان جدول و سرگرمی در مطبوعات گفت: با وجود دشواری‌های بسیاری که در این حرفه وجود دارد لازم است که این مسائل تحمل شود و اندکی صبر پیشه کرد، چراکه اصول ژورنالیسم در بخش جدول و سرگرمی در حال نزدیک شدن به جایگاه مطلوب است.

انتهای پیام

کد N82107

وبگردی