آفتاب

نشست مشترک اتحادیه اروپا-روسیه 28 ژانویه برگزار می‌شود

نشست مشترک اتحادیه اروپا-روسیه 28 ژانویه برگزار می‌شود

به گزارش رسانه‌های روسیه، سی‌ودومین نشست اتحادیه اروپا- روسیه که در تاریخ 28 ژانویه(8 بهمن) برگزار می‌شود، فرصت مناسبی برای گفتگوی مقامات در خصوص جهت و ماهیت همکاری استراتژیک دو طرف خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان، "هرمان وان رومپوی"، رئیس شورای اروپا، "خوزه مانوئل باروسو"، رئیس کمیسیون اروپا، "کاترین اشتون"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر مقامات به نمایندگی از این اتحادیه در تاریخ 28 ژانویه در بروکسل با "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌جمهوری روسیه و "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه این کشور دیدار می‌کنند.

این نشست در قالبی کوچکتر و سازنده با هدف انجام گفتگوهای مهم سیاسی برگزار خواهد شد و در انتها نیز با یک کنفرانس مطبوعاتی همراه خواهد بود.

اتحادیه اروپا در آستانه این نشست اعلام کرد: روابط اتحادیه اروپا با روسیه اخیرا با چالش‌هایی روبرو بوده و این اتحادیه تمایل دارد با روسیه یک گفتگوی مهم و آینده‌نگر در خصوص مناسبات سیاسی و اقتصادی اروپا برگزار کند.

انتظار می‌رود که در این نشست منافع مشترک و اختلافات دو طرف از جمله موضوعاتی همچون ابتکارعمل‌هایی برای یکپارچگی اقتصادی اروپا، اشتراکات منطقه‌ای، موضوعات تجاری و دیگر تعهدات بین‌المللی در زمینه‌های قانون، حقوق بشر، آزادی‌های بنیادی و مساله سوریه مورد بحث قرار گیرند.

در همین راستا، وان رومپوی عنوان کرد: سطح بالای منافع مشترک روسیه و اتحادیه اروپا، طرفین را به همکاری سازنده با یکدیگر ترغیب می‌کند هر چند که اختلافات موجود نیز باید مورد بحث قرار گیرند.

پایه قانونی روابط اتحادیه اروپا و روسیه، قرارداد همکاری 1997 است که پس از انقضا در سال 2007، به طور سالانه تمدید می‌شود.

روسیه روابط اقتصادی خود با اتحادیه اروپا را در 15 ساله اخیر گسترش داده و در حال حاضر پس از آمریکا و چین، سومین شریک تجاری این اتحادیه است.

انتهای پیام

کد N81894

وبگردی