آفتاب

ترشح ناکافی انسولین و یا مقاومت نسبت به آن از علل بروز دیابت

ترشح ناکافی انسولین و یا مقاومت نسبت به آن از علل بروز دیابت

همایش بزرگ دیابت برای آشنایی بیماران با روش‌های کنترل دیابت و پیشگیری از خطرات این بیماری امروز (یکشنبه 6 بهمن‌ماه) در سالن جلسات علوم پزشکی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قم، «مریم مرادی»، از پزشکان متخصص دیابت در این همایش با اشاره به انواع دیابت گفت: دیابت، اختلال در سوخت و ساز و متابولیسم بدن است، در حالت طبیعی غذا در معده، به گلوکز یا قند خون تبدیل و سپس قند از معده وارد جریان خون می‌شود.

وی افزود: لوزالمعده یا پانکراس هورمون انسولین را ترشح می‌کند و این هورمون سبب وارد شدن قند در جریان خون و وارد شدن به سلول‌ها می‌شود در نتیجه مقدار قند خون در حد نرمال و متعادل باقی می‌ماند.

این پزشک متخصص درباره‌ی علت دیابت گفت: در دیابت، انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظایف خود را بدرستی انجام دهد، در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون نمی‌تواند بطور موثری وارد سلول‌های بدن شود و مقدار آن افزایش می‌یابد.

مرادی با بیان این‌که پانکراس از غدد اصلی دستگاه گوارش و در پشت معده واقع است، گفت: سلول‌های «بتا»ی پانکراس هورمون انسولین ترشح می‌شود و وظیفه‌ی اصلی آن کاهش قند خون است.

به‌گفته‌ی وی، افزایش قند خون در دراز مدت سبب بروز عوارضی در سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و سلسله‌ی اعصاب می‌شود.

مرادی با بیان اینکه دیابت به چهار گروه دیابت نوع یک، دیابت نوع 2، دیابت حاملگی و دیابت به علل متفرقه تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: در دیابت نوع یک که 15تا 10درصد کل موارد دیابت را تشکیل می‌دهد، تولید انسولین از پانکراس به علت از میان رفتن سلول‌های سازنده‌ی انسولین، متوقف می‌شود.

وی با اشاره به تزریق روزانه‌ی انسولین توسط بیماران گفت: از همین‌رو افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از بدو تشخیص، انسولین مورد نیاز بدن را بصورت تزریقات روزانه تأمین کنند و به همین علت به آن «دیابت وابسته به انسولین» می‌گویند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه دیابت نوع یک اغلب در سنین زیر 30 سال بروز می‌کند و به «دیابت جوانی» مشهور است، گفت: دیابت نوع 2 بیشتر در افراد بالای 30 سال و چاق دیده می‌شود که 90 تا 85 درصد کل موارد دیابت را شامل می‌شود.

مرادی ادامه داد: انسولین تولید شده از پانکراس در این افراد بدرستی عمل نمی‌کند و در واقع یا پانکراس به اندازه‌ی کافی انسولین ترشح نمی‌کند و یا اینکه انسولین ترشح شده، به علت وجود مقاومت سلول‌ها به انسولین خصوصاً در افراد چاق، فاقد کارآیی لازم است.

وی در خصوص دیابت حامگی افزود: دیابت حاملگی به دیابتی گفته می‌شود که برای نخستین بار در طول حاملگی تشخیص داده شود که این نوع دیابت معمولاً گذراست و پس از اتمام حاملگی بهبود و زنان مبتلا به دیابت بارداری سپس در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

به گزارش ایسنا، در این همایش دکتر «شکیبافر» متخصص تغذیه درباره‌ی روش‌های صحیح تغذیه توسط بیماران دیابتی در کنترل میزان قند خون و دکتر «امیرکامران نیکوسخن» رئیس انجمن دیابت ایران در این همایش در خصوص اهمیت آموزش در کنترل میزان قند خون و جلوگیری از عوارض این بیماری خطرناک سخنرانی کردند.

در حاشیه‌ی این همایش تست قند خون بصورت رایگان از بیماران داوطلب گرفته شد و بیماران و شرکت‌کنندگان با چگونگی کار با دستگاه تست خون آشنا شدند.

انتهای پیام

کد N81882

وبگردی