آفتاب

افزایش موج انتقادها از عملکرد رئیس‌جمهوری ترکیه در پرونده فساد

افزایش موج انتقادها از عملکرد رئیس‌جمهوری ترکیه در پرونده فساد

رئیس‌جمهوری ترکیه که موضعی نرم در قبال تحقیقات گسترده ضدفساد ترکیه گرفته بود، به دلیل عدم جلوگیری از مداخله دستگاه‌های اجرایی در اختیارات دادگستری ترکیه، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، تحلیلگرها معتقدند که انفعال عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه در مقابله با مداخله گسترده دولت ترکیه در اختیارات و استقلال دستگاه قضایی، باعث شده که دولت فشار خود را افزایش دهد که در نهایت به گسترش بحران در ترکیه منجر شده است.

پس از اینکه در جریان تحقیقات ضدفساد، مقامات ارشد دولت ترکیه و حتی فرزندان آنها متهم شدند، دولت دست به سرکوب گسترده پلیس و دستگاه قضایی زد. تاکنون حدود سه هزار پلیس و دادستان یا از کار برکنار شده و یا به سمت‌های پایین‌تر انتقال یافته‌اند.

رجب طیب اردوغان،‌ نخست‌وزیر ترکیه این تحقیقات را توطئه خارجی‌ها برای سلب اعتماد از دولت ترکیه خواند. وی همچنین لایحه‌ای برای تغییر ساختار شورای قضایی پیشنهاد داد که مسئول انتصاب‌ها، ارتقاها و برکناری‌های این دستگاه است. این لایحه در صورت تصویب، کنترل دولت بر این دستگاه را افزایش می‌دهد. احزاب اپوزیسیون ترکیه مدت‌هاست که از گل می‌خواهند تا از فشار دولت بر دستگاه قضایی و پلیس برای توقف تحقیقات جلوگیری کند.

در همین راستا لوانت کوکر، از تحلیلگران ترکیه گفت که عبدالله گل اختیار فراخواندن کابینه و ریاست آن را بر عهده دارد و باید برای حل بحران ترکیه و نشان دادن ضرب شست به اردوغان، این اقدام را اتخاذ کند.

انتهای پیام

کد N81458

وبگردی