آفتاب
ضایعت 30 درصدی در بخش کشاورزی

صنعتی شدن کشاورزی ضایعات را کم می‌کند

صنعتی شدن کشاورزی ضایعات را کم می‌کند

یک کارشناس کشاورزی گفت: برای کاهش حجم ضایعات محصولات و بالا بردن بازدهی بخش کشاورزی باید در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت به سمت صنعتی شدن برویم.

کریم سلیمانی - رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: فعالیت‌های کشاورزی در ایران در تمام ارکان باغی و زراعی به شکل سنتی انجام می‌شود و مکانیزاسیون رواج چندانی در بخش کشاورزی ندارد.

وی فعالیت دانش بنیان را در بخش کشاورزی ضروری دانست و گفت: به دلیل فرآیند سنتی بودن کشاورزی، ضایعات محصولات از نظر کمی و کیفی بالاست که باید در این خصوص سطح آگاهی کشاورزان را بالا ببریم.

سلیمانی با اشاره به ضایعات کم و استفاده بهینه از ضایعات محصولات کشاورزی در کشورهای پیشرفته تصریح کرد: این موضوع به بالا رفتن بازدهی کشاورزی در این کشورها منجر شده است.

به گفته‌ این کارشناس یکپارچه‌سازی و مهندسی اراضی کشاورزی بازدهی این بخش را بالا می‌برد اما اکنون به دلیل مساله کشاورزی خرده مالکی تجمیع نبودن نبودن اراضی استفاده از ماشین‌آلات مناسب و ورود آنها به زمین‌های کشاورزی با مشکلاتی همراه است که زمین‌های خرده مالک در ایران روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان این‌که نبود خرید تضمینی در خصوص بسیاری از محصولات باعث هدررفت آن در هنگام برداشت می‌شود، گفت: به طور مثال استان مازندران در تولید مرکبات مقام اول را دارد اما در موقع برداشت به دلیل نبود خرید تضمینی و نبود صنایع تبدیلی مناسب، مقدار زیادی از این محصولات هدر می‌رود.

این کارشناس کشاورزی استفاده از صنایع تبدیلی و فراهم کردن زیرساخت‌های علمی، تخصصی، الگوی کشت، یکپارچه‌سازی اراضی، استفاده از فناوری‌ها و ماشین‌آلات نوین را از راهکارهای افزایش بازدهی و جلوگیری از هدررفت محصولات عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N81257

وبگردی