آفتاب
تحلیلگر آمریکایی:

ادبیات"برچیدن" بر خلاف متن و مانع توافق است

ادبیات"برچیدن" بر خلاف متن و مانع توافق است

یک محقق آمریکایی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه این کشور تاکید کرد: ادبیات برچیدن که توسط جان کری پیگیری می‎شود در راستای خنثی کردنِ لابی‏‎های اسرائیل و در مرحله بعد، به حداکثر رساندن اهرم فشار آمریکا در مذاکرات آتی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، گرث پورتر نویسنده و محقق آمریکایی در آخرین تحلیل خود به بررسی پیامدهای سیاسی اصرار کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا بر اینکه ایران باید قسمتی از برنامه هسته‎ای خود را "ّبرچیند"، پرداخته است و این ادبیات سرسختانه را مانع جدیدی در راه رسیدن به توافق جامع هسته‏‎ای دانست.

وی می‎نویسد رسانه‎های خبری آمریکا، بدون توجه به ابعاد فنی مذاکرات، صحبت‎های اخیر رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را در گفتگو با شبکه سی.ان.ان. به عنوان نشانه عدم جدیت تهران در مذاکرات تفسیر کرده اند و به مخاطب القا کرده‎اند تنها راه اثبات صلح آمیز بودنِ برنامه هسته‎ای ایران، برچیدنِ بخشی از آن است.

کاخ سفید در "فکت شیت" منتشره خود در 23 نوامبر آورده بود که ایران "پذیرفته است اتصالات فنی مورد نیاز برای غنی‎سازی فراتر از 5% را برچیند."

پورتر جمله بندی فوق را بسیار فراتر از متن اصلی "برنامه اقدام مشترک" می‎داند و با استناد به بخش‎های آن، می‎نویسد: "پس ایران بر اساس توافق موقت نباید هیچ چیزی را برچیند." 

این تحلیلگر، درخواست "برچیدن" را حداقل واکنش کاخ سفید نسبت به درخواست رژیم صهیونیستی در زمینه حذف کامل برنامه هسته‏‎ای ایران می‎داند که از سوی دیگر می‎تواند به عنوان اهرم فشاری برای مذاکرات آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی به مصاحبه جان کری با NBC در 24 نوامبر اشاره می‎کند که خبرنگار با پافشاری خود وی را وادار به پذیرش بحث برچیدن می‎کند. در حالی که وزیر خارجه آمریکا در ابتدا از آن طفره می‏‎ر‎فت، در ادامه گفت: "و در حالی که ما شش ماه آینده را طی می‎کنیم، در زمینه برچیدن و محدودیت‎ها مذاکره خواهیم کرد."

از آن زمان بود که لغت "برچیدن" در ادبیات دولت آمریکا چه در مصاحبه‎ها و چه در بیانیه‎ها بصورت مکرر مورد استفاده قرار گرفت.

پورتر می‎افزاید: "کری و دیگر مقامات آمریکاییِ دخیل در مذاکرات می‎دانند که با از بین رفتنِ ذخیره اورانیوم غنی سازی شده 20 درصدی بر اساس شروط توافق موقت، برای حل مشکل "نقطه گریز" به سمت غنی‎سازی در حد تولید سلاح، نیازی به از بین بردن هیچ گونه سانتریفوژی نیست."

ظریف در پاورپوینت خود در مذاکرات اکتبر نموداری را ارائه کرده بود که بر اساس آن، ایران کل ذخیره یورانیوم 20 درصدی و 5 درصدی که اضافه خواهد شد را به اکسید تبدیل می‎کند تا به عنوان میله سوختی در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده شود.

پورتر در پایان با تکرار این مساله که شاید هدف آمریکا از بکارگیری "برچیدن" کسب امتیاز در مذاکرات آتی باشد، می‌افزاید اما ممکن است کل فرآیند سیاسی را مختل کند و مانع از رسیدن به یک توافق معقول شود.

کد N81227

وبگردی