آفتاب

حبس چهار ساله برای یک فعال حقوق بشر برجسته چینی/ واکنش کاخ سفید

حبس چهار ساله برای یک فعال حقوق بشر برجسته چینی/ واکنش کاخ سفید

دادگاهی در چین یکی از برجسته‌ترین فعالان حقوق بشر را به اتهام برگزاری کمپین برای دفاع از حق تحصیل کودکان روستایی در شهرها و افشای دارایی‌های مقام‌های دولت پکن به چهار سال حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، دادگاه میانجی‌گر خلق چین، "ژو ژیونگ"، فعال حقوق بشر را به برگزاری تجمعات مردمی برای ایجاد اختلال در فعالیت‌های دولتی گناهکار اعلام کرد.

حبس این فعال چینی هشداری واضح از سوی دولت پکن به سایر فعالانی است مبنی بر اینکه حزب حاکم کمونیست چین با هرگونه ایجاد اختلال و بی‌نظمی در کشور از سوی مخالفان و فعالان برخورد می‌کند به ویژه با آن دسته از افرادی که به دنبال سازماندهی کمپین‌ها علیه دولت هستند.

این دستگیری و حبس امیدها برای تغییرات معنادار سیاسی حتی آن‌هایی که دولت پکن برای ایجاد اصلاحات در سیستم اقتصادی متعهد شده بود را از میان برمی‌دارد.

وکیل این فعال حقوق بشری گفت که با موکلش قرار است ظرف دو روز آتی دیدار کند تا عقیده‌اش را درباره ارایه درخواست تجدیدنظر درباره حکم صادره بداند.

وی به خبرنگاران گفت: موکلم در دادگاه گفت که شان و جایگاه پایدار سیستم حقوقی چین از بین رفته است.

وکیل این فعال حقوق بشری افزود: این نتیجه‌ای نیست که ما بتوانیم آن را تحمیل کنیم. گناهکار شناخته شدن موکلم غیرقانونی، بی‌دلیل و غیر منصفانه است.

آمریکا ناامیدی خود را از حبس این فعال حقوق بشری اعلام کرد و جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از تمامی مقام‌های دولت پکن می‌خواهیم تا این فعال و سایر زندانیان سیاسی را سریعا آزاد کنند، محدودیت آزادی جنبش‌ها را لغو کرده و به آن‌ها تضمین دهند که مورد حفاظت و مراقبت هستند.

بنابر گزارش فعالان حقوق بشر، "جنبش شهروندان نو" تحت رهبری این فعال حقوق بشری برجسته تاکنون صدها شهروند چینی را به خود جذب کرده است.

مدیر تحقیقات شرق آسیا در عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: این شرم آور است که این فعال حقوق بشر دستگیر و زندانی شود. اما متاسفانه چنین حکمی علیه او قابل پیش بینی بود. مقام‌های چینی یکبار دیگر به نقض قوانین دست زدند. این اقدام از سوی دولت چین نشان داد که آن‌ها به چه اندازه از فعالیت‌های چنین جنبش‌ها و گروه‌های حقوق بشری در هراسند.

دولت پکن دست کم 20 فعال مرتبط با اعمال فشار برای افشای میزان دارایی‌های مقام‌های دولتی این کشور آسیایی را بازداشت کرده است.

حکم حبس برای این فعال برجسته چینی بار دیگر باعث نگرانی و نارضایتی مقام‌های غربی شده که پیشتر نگرانی خود را از این بابت ابراز داشته بودند.

از سال 2009 که لیو شیابائو، برنده جایزه صلح نوبل به 11 سال حبس محکوم شد، تاکنون محاکمه‌ای علیه یک فعال برجسته حقوق بشر در چین صورت نگرفته بود.

انتهای پیام

کد N81104

وبگردی