آفتاب

"آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برای شناسایی برنامه‌های اتمی دیگر کشورها توانایی ندارند"

"آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برای شناسایی برنامه‌های اتمی دیگر کشورها توانایی ندارند"

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، مطالعه سه ساله از سوی پنتاگون نشان می‌دهد که آژانس اطلاعاتی آمریکا آنچنان که باید برای شناسایی و ردیابی برنامه‌های اتمی کشورهای دیگر کفایت ندارد و کاملا مجهز نشده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، در گزارش 100 صفحه‌ای اداره علوم دفاعی پنتاگون آمده است: یافته‌ها و داده‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تاسیسات مخفی یا عملیات پوششی ناکافی و اغلب غیرواقعی هستند.

پنتاگون خواستار استفاده از تکنیک‌هایی شد که آژانس امنیت ملی آمریکا برای مقابله با تروریسم از آن‌ها استفاده می‌کند.

این گزارش دو ماه پیش از آماده شدن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در سومین نشست امنیت اتمی که مارس 2014 در لاهه برگزار می‌شود، تدوین شده است.

نشستی که با هدف کنترل بر تسلیحات اتمی و در نهایت کاهش تعداد کشورهای توانا برای ساخت تسلیحات اتمی برگزار می‌شود.

این گزارش که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده تاکید دارد که کشورهای اتمی جدید و بالقوه بیش از تعدادی هستند که در روزهای نخست جنگ سرد شاهد بودیم. همچنین مساله کنترل گسترش تسلیحات اتمی باید جزو مسائل مهم و اولیه امنیت ملی باشد.

این گزارش سخنان بسیاری از کارشناسان را نیز تایید می‌کند که گفته بودند: در حالیکه مشهورترین شکست اطلاعاتی در یک دهه گذشته در عراق بوده، نگرانی مهمتر احتمالا برنامه‌های گسترده اتمی است که کاملا نسبت به آن‌ها بی‌اعتنایی شده است.

اداره علوم دفاعی پنتاگون نیز نظر مشابهی دارد و اعلام کرده که در آینده استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سایر تجهیزات پیشرفته احتمالا باید محدود شود و به جای آن باید برنامه‌های سایبری و توسعه یافته از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

در این گزارش به کشور خاصی اشاره نشده است.

انتهای پیام

کد N80297

وبگردی