آفتاب

معیارهای گزینش روزنامه‌نگار پیشکسوت کدام‌اند؟

معیارهای گزینش روزنامه‌نگار پیشکسوت کدام‌اند؟

دبیر کمیته‌ی «پیشکسوتان مطبوعات» در بیستمین جشنواره‌ی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، ملاک‌های گزینش روزنامه‌نگار پیشکسوت در این جشنواره را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدمهدی فرقانی با بیان این‌که جشنواره‌ی بیستم مطبوعات در حالی آغاز به کار کرده است که تفاوت‌هایی نسبت به ادوار گذشته در آن دیده می‌شود، گفت: بنا بر تصمیم دبیرخانه‌ی جشنواره، در این دوره در کنار انتخاب روزنامه‌نگاران برتر و ارزیابی آثار ارسالی، برای قدردانی از کسانی که سال‌های متمادی در این عرصه فعال بوده و زحمات فراوانی را برای ارتقای روزنامه‌نگاری در کشور متحمل شده‌اند باب جدیدی تحت عنوان روزنامه‌نگار پیشکسوت باز شود.

او ادامه داد: بر این اساس، معیارهای 12 گانه‌ای برای گزینش روزنامه‌نگار پیشکسوت تدوین و به تأیید اعضای پنج نفره‌ی این کمیته هم رسید که با در نظر گرفتن این معیارها، از بین روزنامه‌نگاران با سابقه یک نفر به‌عنوان روزنامه‌نگار پیشکسوت معرفی می‌شود.

فرقانی با بیان این‌که هر کدام از این معیارها بخشی از شخصیت و هویت یک روزنامه‌نگار پیشکسوت را شکل می‌دهد، به سابقه‌ی کار مطبوعاتی به‌عنوان پیش‌نیاز و ورودی یک روزنامه‌نگار به گزینش نهایی اشاره کرد و افزود: یک روزنامه‌نگار، زمانی پیشکسوت محسوب می‌شود که حداقل 30 سال سابقه‌ی کار مطبوعاتی داشته باشد. البته هرچه سابقه‌ی کار بیشتر باشد از امتیاز بیشتری برخوردار است.

این استاد رشته‌ی ارتباطات سطح تحصیلات و سن روزنامه‌نگار را معیارهای دوم و سوم گزینش نهایی دانست و اظهار کرد: سن بالاتر در شرایط برابر از امتیاز بیشتری برخوردار است.

دبیر کمیته‌ی پیشکسوتان مطبوعات با اشاره به شهرت روزنامه‌نگار به‌عنوان معیار چهارم، بیان کرد: معیار پنجم، شاگردپروری است که به انتقال تجربیات فرد در محیط کار و پرورش روزنامه‌نگاران جوان در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در محیط کار ارتباط پیدا می‌کند.

او سابقه‌ی تدریس و فعالیت آموزشی در محیط دانشگاهی و آموزشی رسمی را مورد ششم دانست و در توضیح تأثیرگذاری بر ساحت‌های روزنامه‌نگاری به‌عنوان معیار هفتم، گفت: سبک‌سازی‌ها، فعالیت‌های روشمند و شیوه‌هایی که یک فرد در طول مدت فعالیت ابداع کرده باشد، از آن جمله است. همچنین نگارش‌های مرتبط با حوزه‌ی روزنامه‌نگاری هشتمین مورد از معیارهای انتخاب روزنامه‌نگار پیشکسوت است که در این‌باره تعداد کتاب‌ها و مقالات تألیفی روزنامه‌نگار مد نظر کمیته بوده است.

این استاد ارتباطات پژوهش‌های مرتبط در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری را هشتمین معیار گزینش روزنامه‌نگار پیشکسوت دانست و در تشریح سه معیار آخر به‌عنوان ملاک‌های کیفی کمیته‌ی داوران، گفت: پایبندی و تعهد به ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای حرفه‌ای، پاسداشت شرافت حرفه‌ی روزنامه‌نگاری و ترویج ارزش‌ها، اصول و هنجارهای روزنامه‌نگاری سه معیار نهایی است که برای هر کدام از آن‌ها امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و در گزینش نهایی روزنامه‌نگار پیشکسوت به آن‌ها استناد خواهد شد.

فرقانی درباره‌ی ملاک‌های انتخاب اعضای کمیته‌ی پیشکسوتان مطبوعات، توضیح داد: عمده‌ی تلاش ما این بود که اعضای کمیته از بین روزنامه‌نگارانی انتخاب شوند که حائز شرایط مورد نظر باشند. به بیان دیگر، هر کدام از اعضای کمیته می‌توانستند یکی از گزینه‌های نهایی روزنامه‌نگار پیشکسوت باشند.

او مهم‌ترین هدف از انتخاب روزنامه‌نگار پیشکسوت را حفظ شرافت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری ارزیابی و اضافه کرد: حفظ شرافت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، مهم‌ترین دستاورد این اقدام است. روزنامه‌نگاری که در طول سالیان متمادی فعالیت حرفه‌ای دروغ نگفته، جعل خبر نکرده و به‌خاطر پول و مسائل مالی، شرافت حرفه‌اش را خدشه‌دار نکرده، یقینا قابل تقدیر است.

انتهای پیام

کد N80275

وبگردی