آفتاب

نگرانی اتحادیه اروپا از خروج شهروندان اروپایی به سمت سوریه

نگرانی اتحادیه اروپا از خروج شهروندان اروپایی به سمت سوریه

حدود 2000 اروپایی که برای حضور در جنگ داخلی سوریه به این کشور رفته‌اند و اکثرشان تبدیل به جوانان رادیکالی شده‌اند، اکنون به یک نگرانی بزرگ برای مسئولان قاره سبز تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، وزیران کشور اتحادیه اروپا که در آتن، پایتخت یونان با یکدیگر دیدار کردند، به دنبال یافتن راهی برای جلوگیری از خروج شهروندان اروپایی و بازگشتشان از سوریه هستند.

در جریان جنگ داخلی سوریه حدود 130 هزار تن کشته شده و میلیون‌ها تن نیز مجبور شدند موطن خود را ترک کنند، اگر چه هنوز تعدادی از جوانان افراطی اروپا به دنبال ورود به صحنه نبرد در این کشور درگیر جنگ هستند.

توماس دومزیر، وزیر کشور آلمان روز جمعه گفت که حدود 270 آلمانی در سال گذشته میلادی برای پیوستن به جنگ داخلی به سوریه رفتند و این تعداد رو به افزایش است. وی افزود: سوریه به جای اردوگاه‌های آموزشی در افغانستان یا پاکستان به یک هدف کلی برای تروریسم بدل شده است.

وزیر کشور آلمان در جریان نشستی ویژه در آتن با همتایان خود از سایر کشورهای اروپایی گفت: ما نمی‌خواهیم که شهروندان آلمانی در جنگ سوریه حضور پیدا کنند. همچنین به طور حتم نمی‌خواهیم که آن‌ها به آلمان بازگردند و در کشور خود با توجه به ‌آموزه‌ها و تجربیاتشان به انجام حملاتی دست بزنند. مذاکرات اتحادیه اروپا با مذاکرات صلح ژنو همزمانی داشت.

جیلز دوکرچف، مدیر امور داخلی و عدالت اتحادیه اروپا، تخمین زده که در مجموع 2000 اروپایی در سال گذشته میلادی به سوریه رفتند و اکثرشان مردان جوان مسلمان 18 تا 25 ساله بودند. بیش از نیمی از یک سوم این افراد از فرانسه هستند.

وزیران کشور اتحادیه اروپا روز جمعه گفتند که سرویس‌های امنیتی اروپا باید در آینده بیشتر با یکدیگر همکاری کنند و به تبادل داده‌ها در مورد مظنونان بپردازند و آن‌ها را در آن سوی مرزها رهگیری کنند. اما دوکرچف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت که اتحادیه اروپا با صدور حکم جنبش آزادی باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی افزود: آن‌ها با این حکم اتحادیه اروپا، پاسپورت‌های اتحادیه را دارند و به عنوان مثال می‌توانند به راحتی به ترکیه و بدون داشتن پاسپورت سفر کنند. پس از آن هم می‌توانند به سوریه بروند و بازگردند. تمامی مکانیسم ما کنترل مرزهای اتحادیه اروپا تحت نظر خارجی‌ها و نه اروپایی‌هاست. حتی اگر 40 نفر از این 2000 تن با دیدگاه انجام حملات به اروپا بازگردند، این امر نگران‌کننده خواهد بود.

وزیر کشور آلمان همچنین اعلام کرد که آلمانی‌هایی که به سوریه می‌روند در قالب دو گروه هستند. گروهی به عنوان ناظر و گروهی دیگر برای تشکیل یک گروه جدید از مردان جوان که پیشرو و از طریق اینترنت افراطی شده‌اند.

از سوی دیگر وزیر کشور انگلیس اعلام کرد که کسانی که برای جنگیدن از این کشور به سوریه می‌روند، پس از بازگشت بازداشت خواهند شد.

انتهای پیام

کد N80082

وبگردی