آفتاب

گفتگوهای ملی یمن با توافق همه گروه‌ها به پایان رسید

گفتگوهای ملی یمن با توافق همه گروه‌ها به پایان رسید

گفتگوهای "آشتی ملی یمن" پس از چند ماه به پایان رسید و گروه‌های مختلف این کشور با امضای توافقنامه‌ای نقشه راه آینده این کشور را تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نشست اختتامیه کنفرانس موسوم به گفتگوهای "آشتی ملی یمن" امروز (شنبه) برگزار شد و در آن شرکت‌کنندگان توافق کردند تا این کشور به شکل فدرالی و متشکل از چند ایالت اداره شود.

بنا بر توافق مذکور، هیچ خانواده یا طایفه‌ای حق ندارد قدرت را در یمن به انحصار خود درآورد و نقشه راه شورای همکاری خلیج فارس برای این کشور باید به طور کامل به اجرا گذاشته شود.

همچنین شرکت‌کنندگان پس از ماه‌ها مذاکره توافق کردند تا قطعنامه‌های 2014 و 2051 شورای امنیت درباره یمن را به اجرا درآورند و مشکلات و اختلافات درباره جدایی‌طلبان جنوب یمن را به "شکل عادلانه" حل و فصل کنند.

عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، جمال بن عمر، نماینده سازمان ملل در یمن و نیز عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با استقبال از امضای توافقنامه مذکور آن را یک پیروزی برای ملت یمن خواندند.

گفتگوهای ملی یمن تقریبا با مشارکت تمامی گروه‌های این کشور انجام شد و تنها برخی از رهبران جدایی طلبان جنوب یمن و جماعت حوثی‌ها و در این مذاکرات شرکت نداشتند اگر چه آنها نیز موافقت خود را با نتایج این نشست اعلام کردند.

انتهای پیام

کد N79978

وبگردی