آفتاب

عفو بین‌الملل حمایت از مسلمانان در آفریقای مرکزی را خواستار شد

عفو بین‌الملل حمایت از مسلمانان در آفریقای مرکزی را خواستار شد

اسناد جدید بدست آمده از خشونت‌های اخیر در آفریقای مرکزی علیه مسلمانان ثابت می‌کند که زنان، کودکان و سالمندان در حال حاضر با خطرات جدی و حملات انتقام‌جویانه روبرو هستند که نشان دهنده لزوم حمایت از این گروه اقلیت در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیش از 50 مسلمان تنها در دو حمله اخیر که در روستاهای شمال غرب پایتخت آفریقای مرکزی رخ داده کشته شده‌اند که حداقل شش کودک، پنج زن و سه پیرمرد در میان آنها بوده است. یک دختربچه دو ساله کم سن‌ترین قربانی و یک مرد 70 ساله مسن‌ترین آنها بوده‌اند.

ژوآن رینر مشاور ارشد بحران در عفو بین‌الملل در این باره گفت: نیروهای صلح‌بان بین‌المللی در آفریقا، جمعیت مسلمانان را تنها گذاشته‌اند و در شرایطی که این مسلمانان در معرض حملات انتقام‌جویانه قرار داشتند بدون حمایت و بی‌پناه رها شدند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، شبه نظامیان مسیحی که در حال حاضر قدرت زیادی در شهرها و روستاهای شمال غرب بانگویی پایتخت آفریقای مرکزی دارند هر دو حمله را انجام داده و مسئول این تلفات هستند.

اکنون بسیاری از شهرهای منطقه از جمعیت مسلمان عاری شده و آنها برای حفظ جان خود از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند. بسیاری از خانه‌های مسلمانان نیز هدف غارت و آتش‌سوزی از سوی این شبه‌نظامیان قرار گرفته است.

اسناد بدست آمده توسط عفو بین‌الملل حاکی از وحشیانه بودن این حملات است. در چهاردهم ژانویه شبه نظامیان طی حمله‌ای در یک شهر واقع در 130 کیلومتری شمال غرب بانگویی یک خودروی حال مسلمانان را متوقف کرده و سرنشینان را با چاقو به قتل رساندند که سه زن و سه کودک در میانشان بوده است.

اخیرا اختلافات میان اقلیت مسلمان و مسیحیان در این منطقه بالا گرفته است و شبه‌نظامیان معتقدند که مسلمانان قبیله بالاکا عامل خشونت‌های دسامبر 2013 علیه جامعه مسیحی این کشور بوده‌اند. بر اساس این گزارش نیروهایی موسوم به سله‌کا در پاسخگویی در اوایل دسامبر 2013 حدود هزار مسیحی را کشتند که سبب شده بود تا بسیاری از این مردم برای فرار از این خشونت‌ها تا چندین هفته در جنگل‌های منطقه مستقر و پنهان شوند.

عفو بین‌الملل ضمن تاکید بر لزوم دخالت اتحادیه آفریقا برای رسیدگی به بحران کنونی آفریقای مرکزی از صلح‌بانان بین‌المللی حاضر در منطقه خواست تا در پاسخ به وضعیت پیش روی مردم این کشور به درستی عمل کنند.

عفو بین‌الملل پیش‌تر نیز پس از استعفای رییس جمهور آفریقای مرکزی و انتصاب رییس جمهور موقت آن از وی خواسته بود تا شبه‌نظامیان مسیحی را مهار کند و با حمایت از اقلیت مسلمان در این کشور که بدون حمایت رها شده بودند مانع از ادامه خشونت‌ها شود.

انتهای پیام

کد N79959

وبگردی