آفتاب

پاسخ معاون نخست وزیر ترکیه نسبت به کاهش بی سابقه پول این کشور

پاسخ معاون نخست وزیر ترکیه نسبت به کاهش بی سابقه پول این کشور

آنکارا - ایرنا - ˈ علی باباجان ˈ معاون نخست وزیر ترکیه در حالی که ارزش پول این کشور در پی رخدادهای اخیر در ترکیه نسبت به ارزهای خارجی کاهش بسیاری داشته است ، این افت را ناشی از تاثیرات نوسانات تحولات بازارهای جهانی دانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، باباجان بدون اشاره به تاثیرات عملیات ارتشاء و فساد مالی در ترکیه که منجر به دستگیری شماری از منتسبان به دولت ترکیه گفت : این کاهش موقتی است .

وی افزود : این نوسانات در قیمت ارز در کشورهای دیگر از جمله روسیه نیز مشاهده شده است.

معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به تحولات در بازارهای جهانی، اظهار داشت : این تحولات پیامدهایی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه از جمله ترکیه داشته است.

باباجان در ادامه اظهارداشت : کشورهایی همانند ترکیه در مقابل تحولات در برنامه های اقتصادی آمریکا تاثیر پذیر است.

ˈتب افزایش ارزش دلارˈ در ترکیه که پس از تحولات سیاسی ناشی از عملیات مقابله با ارتشا و فساد در ماه گذشته در این کشور بوجود آمده، به رغم تلاشهای بانک مرکزی ترکیه، همچنان روبه افزایش است.

به گزارش ایرنا، تزریق چهار میلیارد دلار به بازارهای ارزی ترکیه در دو روز گذشته نیز نتوانست تقاضای خرید دلار را کاهش دهد و نرخ این ارز امروز در بازار این کشور از مرز 30/2 لیرترک نیز گذشت. نرخ یورو نیز به 15/3 لیرترک رسید. با این افزایش میزان افت ارزش لیرترک در قبال دلار آمریکا در یک ماه اخیر به 14 درصد رسید.

رشد غیرقابل کنترل ارزش دلار در قبال لیرترک، توجه محافل بازار را به بانک مرکزی ترکیه معطوف کرده است. گرچه هنوز بانک مرکزی ترکیه بطور رسمی تزریق دلار به بازار این کشور اعلام نکرده ، ولی دست اندرکاران بازار ارز گمانه زنی کرده اند که بانک مرکزی دیروز در حدود سه میلیارد دلار به بازار این کشور تزریق کرد تا از رسیدن نرخ دلار به 30/2 لیرترک جلوگیری کند، اما با ادامه بحران سیاسی در ترکیه نرخ دلار امروز در بازار این کشور به روند افزایشی ادامه داد و تا 31/2 لیرترک معامله شد.

بانک مرکزی ترکیه دیروز تغییرات یک هفته ای در اندوخته های ارزی خود را اعلام کرد که نشان می دهد بیش از سه میلیارد دلار از اندوخته های ارزی این کشور ناشی از تحولات اخیر کاهش یافته است.

در سالهای اخیر این نخستین بار نیست که بازارهای پول و سرمایه ترکیه از تحولات سیاسی در این کشور تاثیر می پذیرد.

برخی کارشناسان نیز معتقدند که همزمانی بحران ارزی ترکیه با اجرایی شدن تصمیم بانک مرکزی آمریکا در جذب نقدینگی دلار از بازارهای جهانی، موجب افزایش تقاضا در بازار ارز ترکیه شده است.

از سوی دیگر بخش خصوصی ترکیه که با استفاده از پائین بودن هزینه استقراض از بازارهای جهانی، مبالغ هنگفتی از خارج وام گرفته است، اکنون برای پرداخت سررسید این وامها باید از بازار ارز ترکیه، ارز خریداری کند که این نیز موجب افزایش تقاضا برای خرید دلار و یورو شده است .

خاورم ** 230**1856
کد N79958

وبگردی